Poradnik „Podatek od najmu i rozliczenia z najemcami” w wersji na 2015 rok

Okładka poradnikaEdycja 2015 poradnika „Podatek od najmu i rozliczenia z najemcami. Poradnik w 100% praktyczny” będzie dostępna od 19 grudnia 2014.

Zapraszam na:

podatekodwynajmu.pl

 

Podoba Ci się ten wpis? Podziel się tym ze znajomymi:

25 Comments

Szymon 17-12-2014, 22:58

Cześć Grzegorz, czy e-booka można dostać w innym formacie niż PDF na przykład MOBI?

Dzięki

Reply
Grzegorz Grabowski 12-01-2015, 23:27

Szymon, niestety, na razie jest tylko PDF. Nie mam, na razie, możliwości konwersji do innych formatów.

Reply
Andrzej 17-06-2015, 02:34

W google znajdziesz wiele stron, które dokonają konwertowania do formatu mobi

Reply
Mariusz 31-12-2014, 14:49

Też dołączam się do powyższego pytania. Chciałbym czytać Twój poradnik na kindlu.

Reply
Czytelniczka 11-01-2015, 18:08

Hmm… Z przykrością stwierdzam, że poradnik co roku niewiele się różni się od pierwotnej wersji. Jest to zwyczajne „kopiuj wklej” wykonane przez autora. Co roku w poradniku zmieniają się tylko zdania dotyczące tego co wraz z nowym rokiem zmieniło się w sprawie opodatkowania najmu. Szkoda, że co roku płacę za CAŁY poradnik, który po trzech edycjach znam prawie na pamięć. Czy lepiej by było na stałych czytelników poradnika wypuszczać tylko aktualizację? Tańszą niż cały poradnik dla nowych klientów? Szkoda kasy na czytanie co roku tego samego. Właśnie przerzucam tylko strony w poszukiwaniu tego co się zmieniło w roku 2015. Żeby chociaż jakieś nowe tematy były poruszane. No nie, co roku czytam to samo. Masakra.

Reply
Grzegorz Grabowski 12-01-2015, 23:34

Czytelniczko,
Przykro mi, że tak to odbierasz, ale wydaje mi się, że jeśli porównasz najnowszą wersję z wersją pierwotną, znajdziesz tam naprawdę dużo nowych rzeczy np. rozdział o rozliczaniu kredytów, kiedy najem rozliczać w ramach dg itd. Jeśli uważasz, że to jest „kopiuj wklej”, to chyba powinnaś porozmawiać z moimi pracownikami i rodziną, żeby powiedzieli Ci, jak dużo czasu spędziłem w listopadzie i grudniu analizując zmienione ustawy (bądź projekty tych ustaw), żeby wyłapać zmiany dotyczące najmu na 2015 (i najprawdopodobniej jeszcze pojawią się kolejne). Jednak nie będę Cię przekonywał i jeśli czujesz się skrzywdzona, z chęcią zwrócę Ci koszty zakupu. Prośba tylko o podanie imienia i nazwiska. Ostatnią wersję zaoferowałem w sporej promocji w grudniu (dużo taniej niż normalnie), wraz z bonusami, darmową aktualizacją przez 6 miesięcy. Kto zdążył, ten skorzystał.

Reply
Aga 11-01-2015, 23:10

Pytanie za 100 punktów. To w końcu wynajmując prywatnie mieszkanie na cele mieszkaniowe muszę składać deklarację VAT-7 i prowadzić ewidencję sprzedaży VAT czy nie? Bo poradnik nie rozwiał do końca moich wątpliwości. Jest tylko krótka wzmianka o tym, że „najem nieruchomości mieszkalnych na cele mieszkaniowe jest zwolniony z VAT i w związku z tym nie generuje on podatku, ale uzyskany z tytułu najmu przychód należy wykazywać w deklaracji VAT” ale jak tę deklarację wypełnić, do kiedy ją złożyć, jak często itp. itd. to już nie ma tak jakby nie było to w ogóle istotne. Jeśli obejmuje mnie zwolnienie ze względu na obrót czy również muszę wykazywać to w deklaracjach VAT? Poradnik moim zdaniem nie omawia dokładnie tego problemu.

Reply
Grzegorz Grabowski 12-01-2015, 23:37

Aga, najem lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe jest zwolniony z VAT. Powinnaś go wykazywać w deklaracji VAT, ale tylko wtedy, jeśli tę deklarację składasz, bo np. prowadzisz DG i zarejestrowałaś się jako VAT-owiec. Jeśli prowadzisz wyłącznie najem ZW (zwolniony), nie masz obowiązku rejestrować się jako VAT-owiec (i składać deklaracji VAT7 lub VAT7K).

Reply
Marzena 13-01-2015, 12:20

Czy zakupując poradnik otrzymam również wzory w excel do obliczania kosztów.
Wynajmuję część mieszkania na którego zakup zaciągnęłam kredyt. Czy wówczas odsetki od spłaty kredytu liczą się to proporcjonalnie?

Reply
Grzegorz Grabowski 13-01-2015, 13:01

Załącznikami do poradnika są wszystkie pliki do prowadzenia rozliczeń.
Tak, jeśli wynajmujesz tylko część lokalu, to koszty liczy się proporcjonalnie.

Reply
Marzena 13-01-2015, 12:22

Dodam, że chciałabym zakupić poradnik, ale nie wiem którą wersję wybrać tak abym nie musiała korzystać z pomocy biura rachunkowego :)\

Reply
Grzegorz Grabowski 13-01-2015, 13:10

Wszystkie wersje pomogą Ci w ten sam sposób, różnią się tylko formą (ebook lub książka papierowa). Możesz ewentualnie skorzystać z trzeciej opcji, gdzie masz możliwość zadania dodatkowych pytań (ale polecam umówić sesję dopiero po przejrzeniu poradnika, żeby nie zadawać pytań, na które odpowiedź znajdziesz w poradniku).

Reply
Dawid 28-01-2015, 12:11

Witam,
przegapiliśmy z żoną termin złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania najmu przez jednego z małżonków. Czy w związku z tym jeśli w 2014 roku ja rozliczałem przychody z najmu w oparciu o ryczałt to w 2015 również rozliczam ale 50% a drugie 50% żona ale na zasadach ogólnych (i wtedy ma możliwość uwzględnienia kosztów w wysokości 50%)?
Czy żona musi w takim razie składać jakieś dodatkowe oświadczenia?

Reply
Małgosia 30-01-2015, 12:23

Witam, prowadzę działalność gospodarczą (podatek 18%, książka przychodów i rozchodów, podmiotowe zwolnienie z vat) i chciałabym wynająć dom dla fundacji. Czy są jakieś różnice między tym wynajmem a wynajmem dla firmy? Nie chciałabym, po przekroczeniu limitu 20 tys. zł wchodzić w kasę fiskalną. Ten wynajem to byłby mój główny dochód. Dziękuję.

Reply
Marek 02-02-2015, 00:41

Witam,
ostatnio zakupiłem poradnik (pierwszy raz) i muszę powiedzieć, że jest dobry, tak po prostu :-), zainspirował mnie w kilku wątkach
analizując swoją sytuację, (wynajmuję 2 mieszkania od 2012 roku, płacę ryczałt, nie naliczałem ani nie odliczałem jeszcze żadnych kosztów w tym i amortyzacji, zamierzam od początku 2016 przejść na podatek wg skali podatkowej i zwiększyć ilość mieszkań do wynajmu), napotkałem kilka wątków co do których mam wątpliwości; prośba o ile możecie i dacie radę o odpowiedzi/podpowiedzi, a może nawet warto żeby w kolejnej wersji poradnika znalazły się jako uzupełnienia, z góry dziękuję
1. od kiedy powinienem zacząć prowadzić ewidencję środków trwałych (moim zdaniem dopiero od 1.1.2016) i co ważniejsze – od kiedy powinny być amortyzowane nieruchomości, czy można zacząć ich amortyzację dopiero od 1.1.2016 i to ze stawką indywidualną
2. w 2006 roku kupiłem własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu, zacząłem mieszkanie wynajmować w 2012 roku, w 2015 zostanie ono przekształcone w odrębną własność – czy mogę rozpocząć amortyzację od momentu przekształcenia w odrębną własność lub od 1.1.2016, oczywiście wg stawek ustalanych indywidualnie, czy też muszę odczekać 60 miesięcy
3. czy jeżeli wynajmuję dwie nieruchomości i jedna przynosi stratę (amortyzacja indywidualna 10%) a druga zysk (amortyzacja 2,5%) to czy mogę zsumować obydwa wynajmy i będę miał wtedy dochód w granicach 0 zł
4. przy płaceniu podatku zryczałtowanego od wynajmu nie jest potrzebna ewidencja przychodów jeżeli w umowach jest to jasno sprecyzowane, czyli nie potrzebna jest żadna ewidencja, to czy dla takiego przypadku potrzebna jest kasa fiskalna (de facto do ewidencji), dodam że nie „łapię się” w żadne z trzech zwolnień :-(
5. rozumiem że wystawiając faktury (będą mi potrzebne do zwolnienia z obowiązku kasy fiskalnej), przy rozliczaniu podatku ryczałtem, wystawiam je tylko dla kwoty czynszu dla mnie, pytanie – czy i jak dokumentować środki finansowe przekazane mi przez najemcę na opłacenie kosztów np zużytych mediów, zarówno przy płatnościach gotówką jak i przelewami na konto

Jeszcze raz z góry dziękuję za odpowiedzi, może przydadzą się też innym
z pozdrowieniami
Marek

Reply
Wojciech 18-03-2015, 13:12

Witaj Grzegorzu!
Kupiłem Twoją książkę i mam następujące pytanie do niej:
W lutym (poprzedni miesiąc) podpisałem umowę najmu (na górze z prawej widnieje miejscowość i data na luty 2015), która orzeka że wynajmujący wynajmuje mieszkanie najemcy od 7 marca 2015.
I teraz pytanie jest takie:
Jeśli to jest pierwszy najem, to zgłoszenie do urzędu skarbowego, które powinno odbyć się do 20 dnia następnego miesiąca – to o który miesiąc chodzi? 20 marzec czy 20 kwiecień? A więc czy liczy się dzień podpisania umowy czy pierwszy dzień obowiązywania umowy?

Reply
Wojciech 18-03-2015, 13:15

Grzegorzu mam jeszcze drugie pytanie, także odnośnie terminów:
Najemca ma obowiązek płacić z góry za miesiąc, to znaczy do 25 dnia poprzedniego miesiąca. Czyli najemca za kwiecień musi mi zapłacić do 25 marca.
W związku z tym w urzędzie podatek mam zapłacić wtedy za marzec kiedy zostanie zrobiony przelew, czy za kwiecień, czyli za miesiąc za który płaci.
A jeśli podatek mam zapłacić w tym przypadku za marzec, to jeśli się spóźni z zapłatą i zapłaci już w kwietniu – to wtedy mam zapłacić podatek za kwiecień ?

Reply
Urszula 25-03-2015, 21:33

Witam!!!!
odziedziczyłam po rodzicach pół domu ,sprzedałam go mojemu bratu,który ma drugą połówkę.
Chciałbym te pieniądze zainwestować w mieszkanie,które chciałabym wynajmować.
I tu pojawia się przeszkoda,podobno aby uniknąć podatku od spadku muszę zainwetować w mieszkanie tylko dla celów własnych,czyli nie mogę go wynajmować przez 5 lat.Czy to prawda?

Reply
Iszabel 02-04-2015, 16:52

Witam,
mam pytanie do osób rozliczających się na zasadach ogólnych. Czy rozliczacie jako koszt dojazd do nieruchomości (którą wynajmujecie), jeśli jest ona położona w znacznej odległości od miejsca zamieszkania? Jeśli tak, to jak to dokumentować?
Pozdrawiam

Reply
anna 03-04-2015, 10:16

Cześć
mam pytanie dotyczące zwrotu vatu od materiałów budowlanych związanych z remontem mieszkania kupionego na wynajem. Niedawno przeczytałam opinię, że w takim przypadku zwrot vatu nie przysługuje, ponieważ wynajmujący działa w roli podatnika vat, nawet jeśli nie jest podatnikiem vat a mieszkanie jest wynajmowane os.fizycznym na cele mieszkaniowe.
Czy tak jest? czy wskazują na to jakieś przepisy? czy może jest to nadinterpretacja?
Pozdrawiam i dziękuję za pomocną książkę i video :)
ad

Reply
anna 03-04-2015, 10:55

Cześć
jeszcze jedno pytanie: kupiłam mieszkanie na wynajem w stanie deweloperskim, stolarz zrobił meble do kuchni, ale niestety, nie otrzymam za nie faktury.
Pogodziłam się tym, że stracę koszt związany z amortyzacją mebli ale co z agd do zabudowy? Każde z urządzeń ma wartość poniżej 3500pln.
Czy mogę je potraktować jako oddzielne środki trwałe i w 100% zamortyzować albo nie traktować jako śT i „wrzucić” w koszty? Czy powinny być traktowane jako komplet razem z meblami?
Wg mnie, ich sposób montażu do mebli kuchennych nie nosi znamion „trwałości”. Piekarnik sama przykręcałam do obudowy dwoma srubkami a płyta jest włożona do blatu i opiera się na nim na silikonwej uszczelce.
Urządzenia nie są przytwierdzone „na zawsze” do mebli, i bez uszczerbku dla nich można je włożyć do innej obudowy.
Proszę Cię Grzegorzu o podpowiedź :)
Pozdrawiam i życzę Spokojnych Świąt.
ad

Reply
Małgorzata 08-04-2015, 15:56

Witam!

Panie Grzegorzu,
czy jeśli rozliczam wspólnie z mężem najem mieszkania (wspólność majątkowa), to jak wystawiamy faktury? Jedna faktura wystawiona przez nas obydwoje na najemcę, czy dwie faktury wystawione przez każdego z nas osobno, zawierające połowę ceny najemu?

Reply
Katarzyna 19-05-2015, 15:08

Witam Panie Grzegorzu,

mam do wynajęcia dom (wynajęcie krótkookresowe), który jest wspólną własnością moją i męża i moich rodziców. Czy mąż i rodzice mogą się zrzec prawa do dochodu z wynajęcia domu? Pani z Urzędu Skarbowego powiedziała, że rodzice i mąż muszą napisać stosowne oświadczenie i podpisy pod tym oświadczeniem potwierdzić u notariusza. Czy takie rozwiązanie zwolni rodziców i męża od rozliczania się z Urzędem Skarbowym? Czy dzięki temu samodzielnie będę mogła rozliczać się na zasadzie ryczałtu z dochodów osiąganych z krótkookresowego wynajęcia domu. Bardzo proszę o odpowiedź.

Reply
GReg 20-07-2015, 17:25

czesc

czy w poradniku znajde infomracje/przyklady jakie moze dac mi inwestowanei w mieszkania jakpo platnik VAT?

czykuje sie do zakupu mieszkania na cele inwestycyjne (wynajem) i ciekawi mnie kwestia czy moge w jakis sposob zoptymalizować zakup mieszkania bedąc na działalności gospodarczej vs. osoba prywatna (rzyklad: odliczyc VAT od marzy posrednika??). Mieszkanie raczej z rynku wtornego od osób prywatnych.

Pozdrawiam
/Grzegorz

Reply
basia 18-12-2015, 23:53

Cieszę się wygraną mojej preferencji okładki nowej edycji poradnika. Na koniec roku sięgam do Twoich porad w starszej. Dziękuję za pomocną wiedzę: np. ucieszyłam się, że nie muszę składać oświadczenia do US. Wiem, że to bardzo podstawowa wiedza, ale na co dzień nie mam kontaktu z tematem i pod koniec roku z przerażeniem ruszam do obliczeń i wiem, że można na Ciebie liczyć.
Wesołych Świąt i sukcesów w Nowym Roku !
basia
/Kraków-Wa-wa-Mickiewicza/ * * * dla Juniorów

Reply

Leave a Reply

Zapisz się na newsletter Wynajmistrz.pl!