Podatek od najmu w 2012 – ryczałt czy na zasadach ogólnych? Miesięcznie czy kwartalnie?

(Uwaga – artykuł dotyczy 2012 roku. Zapraszam do przeczytania podobnego artykułu dotyczącego 2013 roku)

Ponownie, jak co roku, chciałbym przypomnieć, że w piątek, 20 stycznia 2012 roku mija termin na ewentualne powiadomienie Urzędu Skarbowego, w jaki sposób zamierzamy rozliczać podatek od najmu w roku podatkowym 2012 – na zasadach ogólnych czy ryczałtem, a także – w cyklu miesięcznym czy kwartalnym.

Kiedy składamy oświadczenie o wyborze formy opodatkowania?

W przypadku najmu prywatnego możliwe są następujące sposoby: na zasadach ogólnych (a więc wg skali podatkowej 18% i 32%) oraz ryczałt ewidencjonowany. Pisemne oświadczenie do US powinniśmy złożyć, jeśli w poprzednim roku płaciliśmy na zasadach ogólnych, a chcielibyśmy przejść na ryczałt bądź odwrotnie – płaciliśmy ryczałtem, a chcielibyśmy przejść na zasady ogólne. Wybór formy opodatkowania poprzez złożenie oświadczenia możliwy jest tylko raz w roku, na jego początku (do 20 stycznia) bądź do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wynajmujący osiągnął pierwszy przychód z tytułu najmu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu (jeśli rozpoczynamy wynajem w trakcie roku podatkowego). W przypadku, gdy nie złożymy oświadczenia w odpowiednim terminie, rozliczamy się na zasadach ogólnych, chyba, że w poprzednim roku rozliczaliśmy się ryczałtem, wtedy w tym roku możemy kontynuować tę formę rozliczania bez powiadamiania US.

Oświadczenie nie ma oficjalnego druku, można więc wykorzystać wzór będący załącznikiem do mojego poradnika.

Dodatkowo, jeśli zdecydujemy się opłacać ryczałt, powinniśmy także przemyśleć, czy chcemy to robić w cyklu miesięcznym czy kwartalnym –  o tym również należy powiadomić Urząd Skarbowy w oświadczeniu złożonym do 20 stycznia br.

Którą formę opodatkowania powinniśmy wybrać?

Najlepiej tę wg której zapłacimy mniejszy podatek. A to zależy od wielu indywidualnych czynników m.in. od tego, jakie ponosimy koszty i jaką amortyzację możemy zastosować.

Wszystko warto po prosto policzyć – należy tylko oszacować przychody i koszty, najlepiej na podstawie danych z poprzedniego roku (poniższy przykład jest prawdziwy, dotyczy mieszkania na warszawskim Ursynowie):

Tabela porównująca podatek od najmu płacony na zasadach ogólnych i ryczałtem

Kolumna A dotyczy sytuacji, gdy podatnik płaci podatek od najmu na zasadach ogólnych, a w ciągu roku zarabia tyle (łącznie ze swojej codziennej pracy oraz z najmu), że nie wchodzi w drugi próg podatkowy.

Kolumna B dotyczy sytuacji, gdy podatnik płaci podatek od najmu na zasadach ogólnych, ale wchodzi w drugi próg podatkowy.

W kolumnie C policzono podatek płacony ryczałtem (stawka 8,5%). Natomiast w kolumnie D policzono podatek płacony ryczałtem, ale w sytuacji, gdy opłaty administracyjne ponosi najemca (tak więc kwoty przez niego płacone nie wliczają się do przychodu, od którego płacimy podatek).

Jak widać, w tym przypadku, jeśli nie wchodzimy w drugi próg podatkowy, ryczałt jest mniej opłacalny od zasad ogólnych. Natomiast w przypadku, gdy zarobki z innych źródeł powodują, że wchodzimy w drugi próg podatkowy, ryczałt wydaje się rozsądniejszy. Niemniej wynika to z takich a nie innych relacji przychodów do kosztów. Można zauważyć chociażby to, że, ze względu na to, że będzie zmieniał się najemca, mieszkanie przez miesiąc będzie stało puste (czyli przychody policzono jedynie za 11 miesięcy). W innych przypadkach obliczenia mogą być korzystniejsze dla ryczałtu. Proponuję więc wykorzystać plik załączony do mojego poradnika i policzyć dla swojego przypadku…

Szczegóły wyliczenia

Poniżej trochę dodatkowych komentarzy dotyczących przykładowego wyliczenia:

  • Przy rozliczaniu się na zasadach ogólnych możemy od przychodu odliczyć pewne koszty. Najistotniejsze z nich to: amortyzacja, odsetki od kredytu (ale nie spłata kapitału, więc należy odsetki w jakiś sposób wydzielić z płaconej przez nas raty), opłaty administracyjne, ubezpieczenie, remonty, ogłoszenia w mediach (gdy poszukujemy nowego najemcy). Koszty muszą być jednak powiązane z przychodami (tj. że ich poniesienie jest niezbędne do uzyskania przychodu), najlepiej też, jeśli w umowie najmu zapisane jest, że wynajmujący ma obowiązek je ponosić.
  • Obowiązuje zasada kasowa, a więc przychód i koszt powstaje w momencie rzeczywistego wpływu pieniędzy na nasze konto bądź w momencie poniesienia danego kosztu.
  • Przychody i koszty powinny być udokumentowane np. wyciągiem z konta, potwierdzeniem przelewu, fakturą, rachunkiem, dokumentem bankowym.
  • W przykładzie zastosowano stawkę amortyzacji 1,5% rocznie, liczoną od ceny zakupu lokalu (cena mieszkania oraz opłaty notarialne).
  • Nie uwzględniono kwot wpłacanych przez najemcę jako pokrycie kosztów opłat licznikowych, gdyż, przy zasadach ogólnych, opłaty za media ponoszone przez wynajmującego mogą być odliczone od przychodu (a więc są neutralne dla dochodu), a przy ryczałcie podatek płacimy jedynie od kwoty czynszu określonego w umowie najmu.
Podoba Ci się ten wpis? Podziel się tym ze znajomymi:

52 Comments

Tomasz 30-12-2011, 19:34

Witam,
w zasadach ogolnych, w pozycji „podatek do zaplacenia” nie uwzgledniono kwoty zmniejszajacej podatek 556,02 zl rocznie (46,33 miesiecznie).

Reply
Robert 01-01-2012, 13:46

Czy jesteś pewny, że w przypadku wybrania opodatkowania ryczałtowego w poprzednim roku nie musisz w kolejnym składać ponownego oświadczenia do 20 stycznia o wyborze formy opodatkowania mimo, że nie zmienia się forma rozliczenia (ryczałt, zaliczki miesięczne) ? Opinie czytałem w tym zakresie różne. Pozdrawiam

Reply
Wynajmistrz.pl 01-01-2012, 16:14

Tomasz:

Dziękuję za komentarz. Tej kwoty nie uwzględniłem świadomie – założyłem, że wynajmujący osiąga przychody także z innych źródeł niż wynajem (np. z pracy na etacie), stąd tę ulgę już niejako „wykorzystuje” (nie można jej wykorzystać dwa razy – nawet jeśli pracodawca uwzględnia nam to przy wypłacie wynagrodzenia, a my także odliczymy to przy wyliczeniu zaliczek na podatek od wynajmu płacony na zasadach ogólnych, to i tak w rozliczeniu rocznym będziemy musieli dopłacić).

Robert:

Wg mojej wiedzy, jeśli raz się wybrało ryczałt, to, o ile nie chcemy zmienić metody opodatkowania, nie musimy składać oświadczenia ponownie. Inaczej jest chyba dla oświadczenia o rozliczaniu podatku przez jednego z małżonków (w przypadku wspólnoty majątkowej).

Reply
Kinga 01-01-2012, 20:58

Witam, Czy przy zasadach ogolnych prog podatkowy obliczam biorac pod uwage dochody z zagranicy czy nie biora ich wogole pod uwage? Mieszkam i pracuje zagranica, nie zarabiam w Polsce ani grosza poza wynajmem. Mieszkanie ktore wynajmuje zostalo wziete na kredyt (w Polsce). Z gory wielkie dzieki za pomoc. Pozdrawiam, K

Reply
Tomasz 02-01-2012, 10:35

ok, ale nigdzie nie ma takiej informacji, a mysle ze warto byloby dopisac gdzies w nawiasie czy komentarzu. zwrocilem na to uwage, bo na razie nigdzie nie pracuje, a tylko wynajmuje i odliczam ta kwote :) pozdrawiam

Reply
kasiek 03-01-2012, 16:43

Witam w nowym roku :)

Chciałam uścislić moje informacje dot. amortyzacji i mam kilka pytań:

1.Czy w przypadku spółdzielczego własnosciowego prawa do lokalu mieszkalnego można ustalić indywidualną stawke amortyzacji. Mieszkanie kupione na rynku wtórnym jest uzywane ponad 5lat (wybudowane w latach 80tych). Chciałam użyć max 10% zeby uniknąć podatku przy rozliczeniu na zasadach ogólnych. Czy ta zasada dotyczy tylko mieszkan własnościowych i musze zastosować tylko 2,5%.
2.Kiedy muszę zacząć dokonywać odpisów amotryzacji? Od momnetu wprwadzenia się lokatorów czy moge zacząć później np. od listopada z tym że mieszkanie wynajmowane jest od lipca? Jeżeli tak to rozumiem że wtedy naliczam amortyzacje tylko za te 2 miesiące.
3.Czy w momencie kiedy mieszkanie jest nie wynajmowane muszę przerwać odpisy amort? Chodzi mi o przypadek kiedy jedni lokatorzy się wyprowadzą a ja w ich miejsce szukam nowych i powiedzmy mieszkanie przez miesiąc czy dwa stoi puste.
Czy po prostu jak już zaczne dokonywać odpisów muszę je kontynuować aż do zamortyzowania się mieszkania bez względu czy jest wynajmowane czy stoi puste czy powiedzmy sama tam mieszkam?
4.Czy jak uzyskam strate w danym roku podatkowym to ona przechodzi na rok następny? Czy jest to analogiczne w latach kolejnych czy po prostu zapominam co się działo w roku poprzednim i zaczynam wszystko do zera w przyszłym?

Z góry dziękuje bardzo za pomoc.

Reply
tomek 05-01-2012, 10:43

Kupiłem mieszkanie na kredyt.Mam zamiar wynajmować przez 5 lat , a potem w nim zamieszkać.Planuję rozliczać się na zasadach ogólnych , gdyż amortyzacja i odsetki od kredytu obniżą podatek do zera.Mam obawę , że gdy już zamieszkam w moim mieszkanku US uzna ,że amortyzacja i odsetki od kredytu nie przysługiwały , gdyż mieszkanie było zakupione z myślą o użytku własnym. Bardzo proszę o odpowiedź

Reply
Zenek 07-01-2012, 17:35

Witam, pierwszy raz rozliczam podatek ryczałtem i także pracuję na umowę o pracę, chciałbym rozliczyć się z żoną (która też pracuje zatrudniona umową o pracę) ale wynajmowane mieszkanie jest jedynie moją własnością, zatem czy mam wypełniać 2 x pit28? – jeden za najem a drugi na umowy o pracę – czy fakt, że najmuję mieszkanie samodzielnie wyklucza już wspólne rozliczenie dochodów z żoną?

Reply
Zenek 07-01-2012, 17:48

Oj coś pomieszałem, już z rozpędu i z braku znajomości procedur podatkowych – jak przemyślałem to wydaje się mi, że mogę oddzielnie się rozliczyć na pit28 do końca stycznia 2012 za najem mieszkania które jest moją odrębną własnością a potem pa pit37 do końca kwietnia 2012 razem z małżonką?

Reply
Łukasz 08-01-2012, 13:54

@tomek: chyba nie musisz się obawiać, że US uzna, że amortyzacja i odsetki od kredytu nie przysługiwały. Pytałem na infolinii o przypadek, gdy wynajmuję tylko część mieszkania, a w pozostałej mieszkam i powiedziano mi, że można odliczać amortyzację i odsetki w tym przypadku – tak więc i w Twoim tym bardziej nie powinno być problemu.

Mam natomiast pytanie o ryczałt z odliczonymi kosztami administracyjnymi… W podobnym artykule sprzed roku nie było takiej możliwości – czy coś zmieniło się na korzyść i dlatego zostało uwzględnione??
Rozumiem, że można to odliczać, gdy czynsz w całości opłacam ja.
A co z kosztami typu: woda, która jest wliczana do czynszu (zaliczka), a oprócz zwykłego czynszu wynajmujący płacą opłatę za media (czyli również wodę) – (jest to osobna od ich czynszu opłata – osobny przelew).
Powinienem odliczyć tę zaliczkę na wodę?

Pozdrawiam

Reply
Anna Maria 10-01-2012, 14:28

Z racji, że jestem początkująca w kwestii mieszkań na wynajem, mam pytanie odnośnie amortyzacji.
Czy można ją odliczać tylko jeśli się prowadzi działalność gospodarczą, czy nie prowadząc jej też można?
Pozdrawiam

Reply
witek 10-01-2012, 16:03

Witam.
Mam pytanie Prowadzę Działalność Gospodarczą w Czeskiej Republice i tu rozliczam się z podatku. Wynajmuję w Polsce Mieszkanie dochód nie przekroczy 3092 zł ( po za tym nie mam żadnych dochodów w POLSCE ), czy muszę składać pit do US.
Mieszkanie kupiłam za 63 000 zł ( 51 m ) koszt amortyzacji to 945 zł ???

Reply
Grażyna 11-01-2012, 09:39

Witam,
mam umowę z najemcą na podst której płaci on miesięczny czynsz 1800zł, ale w uwagach mam dopisane, że opłatę administracyjną ponosi wynajmujący w kwocie 320zł miesięcznie, czyli nasz przychód to 1800 – 320zł miesięczne. Czy mogę więc to uwzględnić przy ryczałcie i rozliczyć to tak jak w kolumnie D ?
Grazyna

Reply
WIT 12-01-2012, 23:48

Witam,
jeśli w poprzednich latach tj, 2010 2011 rozliczałem się ryczałtem, o od nowego roku tj. od 3 stycznia 2012 roku zmieniłem miejsce zamieszkania oraz urząd skarbowy to muszę poinformować „nowy” urząd o wyborze ryczałtu od najmu, oraz gdzie mam złożyć PIT-28 do starego czy do nowego US

Reply
Michał 13-01-2012, 00:41

Witam!
Ciekawa strona z praktycznymi poradami. Niestety nie jest dla mnie jasna kwestia rozliczenie kosztów. Jak to technicznie zrobić?
Co miesiąc mam wpłacać zaliczkę pomniejszoną o koszty?
Przychód roczny będzie około 10.000zł, a koszty roczne przewyższają tą kwotę
(amortyzacja, odsetki itp). Jak to wszystko rozliczyć?
Czy w związku z tym w ogóle nie płacić zaliczek miesięcznych?
Mam nadzieję, że uzyskam wyczerpującą odpowiedź.

Reply
Zenek 13-01-2012, 18:40

Nie bardzo rozumiem, dlaczego w części K. pit28 wypełnia się w pozycji 109 kwotę wpłaconego rycałtu za miesiące od stycznia do listopada a nie od stycznia do grudnia?

skoro wpłaciłem już kwotę ryczałtu każdego miesiąca od stycznia do grudnia (ostatnia wpłata przecież wymagana do 20 styczeń 2012) to dlaczego mam wykazać niedopłatę składając pit28 przykładowo 25 stycznia 2012?

Reply
Jarek 15-01-2012, 17:30

Odpowiadając na pytanie Zenka. Tak jest skonstruowany niestety nasz system podatkowy. Właśnie dlatego masz czas do stycznia do zapłaty zaliczki na podatek za grudzień. Ja opłacając niejako z góry 12 miesięcy mam nadpłatę i pani w US powiedziała mi, że pownienem ostatniej wpłaty zaliczki za grudzień dokonać w styczniu a nie w grudniu. Przez to niestety była niezgodność w PIT 28.

Reply
Asia 19-01-2012, 21:23

pomysł na prowadzenie takiego bloga jest świetny, pozdrawiam bardzo serdecznie

Reply
Jaromir 23-01-2012, 16:17

Witam,
Super blog, tak trzymac!!

Szukam informacji na temat rozliczenia podatkowego w przypadku gdy dzierzawa lokalu jest moim jedynym dochodem w Polsce.
Placilem ryczalt 8,5%.
Splacam rowniez kredyt hipoteczny.
Czy przy ryczalcie moge skorzystac z jakichkolwiek ulg czy tez odliczen (odsetki kredytu?,etc), czy tez ryczalt nie daje takiej mozliwosci?
Pzodrawiam!!

Reply
ilonas 23-01-2012, 23:28

od 24 stycznia wynajmuję mieszkanie dla firmy ale w celach mieszkalnych (mieszkają tam pracownicy)
opłaty mam rozpisane w umowie :
1000 opłata za wynajem i na to mam wystawiać jeden rachunek
a czynsz do spółdzielni+media wg odczytów w ostatnim dniu miesiąca na to drugi rachunek
Moje pytanie dotyczy tego czy ja te rachunki jako osoba prywatna mogę wystawiać?

I czy w takim przypadku jedną i druga kwotę powinnam uznac jako przychód.

Pozdrawiam

Reply
KasiaM 25-01-2012, 11:31

Witam, Posiadam mieszkanie wybudowane w latach 80-tych które po nieudanej próbie sprzedaży postanowiłam wynająć a w związku z tym musiałam przeprowadzić remont na jesieni 2011r. Poza tym prowadzę firmę jednoosobową, płacę podatek liniowy/PIT-5L/. Jak w moim przypadku powinnam obliczyć podatek od wynajmu? Od jakiej kwoty policzyć amortyzację? Czy koszty poniesione na remont w roku 2011 mogę odliczyć od podatku w 2012r./mieszkanie będzie wynajęte od lutego/?
Z góry dziękuję za pomoc.
Serdecznie pozdrawiam.

Reply
Elka 25-01-2012, 21:49

Wiatm od roku wynajmuję mieszkanie kwota do opodatkowania jest stała płacę ryczałtowo nie zalegam a teraz wychodzi mi że mam do zapłaty? Jak to możliwe.Liczę dochód 12 miesięcy. zaliczki do listopada wykazuję grudzień i wychodzi że mamdopłatę .Może to i proste ale ja już pogubiłam się .Nie wiem czy dochód powinien być wykazany za cały rok czy tylko do listopada.Zapewne jest to proste ale proszę o jakąś sugestię.Czy zawsze jest do zapłaty.Kiedy jest na zero?.Dziękuję pozdrawiam wszystkich.

Reply
Kuba 13-02-2012, 18:37

Witam.
Czy oprócz remontu, ubezpieczeni, amortyzacji i odsetek od kredytu można wrzucić coś jeszcze po stronie kosztów np. meble, wyposażenie itp?

Reply
Wynajmistrz.pl – blog dla właścicieli wynajmowanych mieszkań» Archiwum blogu » Podatek od najmu w 2011 – ryczałt czy na zasadach ogólnych? 28-02-2012, 12:43

[...] (Uwaga – poniższy artykuł dotyczy 2011 roku. Możesz też przeczytać artykuł dotyczący 2012 roku) [...]

Reply
Hania 28-02-2012, 22:23

Witam,
Moi rodzice są rolnikami na ryczałcie, którą formę opodatkowania powinni wybrać wynajmując mieszkanie?

Reply
ewA9961 20-03-2012, 11:45

witam
czy przy zgłoszeniu umowy najmu mieszkania do US dostaję jakąś książkę do ewidencjonowania przychodu(„czystego zysku” jaki płaci mi najemca)?
Czy mąż(właściciel wynajmowanego mieszkania może ze mną wspólnie rozliczać PIT-oboje pracujemy -umowa o pracę?
Czy ja mam wystawiać najemcy jakiś rachunek,fakturę za czynsz najmu,czynsz administracyjny i media?Jeśli tak ,to jak to ma wyglądać?czy wystarczy tylko potwierdzenie wpływu na konto kwoty najmu?Najemca kwotę czynszu spółdzielczego i opłaty za media opłaca wg.”druczku” ze spóldzielni i faktur za media?Czy to wystarczy?
Przepraszam,ze tyle pytań,ale nic niewiem w tym temacie.
Ewa

Reply
bogus 20-03-2012, 21:22

Witam,
mam następujące pytanie:
jestem polakiem zamieszkującym stale za granicą. mam 5 mieszkań w polsce które wynajmuje prywatnym osobom, opłacam podatek od najmu w formie ryczałtu. najem nie jest moim podstawowym dochodem, takowy osiągam w miejscu zamieszkania. Czy muszę prowadzic działalność gospodarczą i płacić zus w polsce? Słyszałem opinie, że skoro zakupuje mieszkania na wynajem musze prowadzic działalność gospodarczą i płacic zus.
dziękuję z góry za pomoc

Reply
Piotr 27-03-2012, 06:29

Witam, chcę kupić mieszkanie, wyremontować i sprzedać z zyskiem, a zysk przeznaczyć na sfinansowanie mieszkania już wynajmowanego przeze mnie innego lokalu (spłatę kredytu). Chciałbym się dowiedzieć jak rozliczać podatki w powyższym przykładzie. Czy przedsięwzięcie rozliczać na osobę fizyczną, czy jednoosobową działalność gospodarczą? Jakie dane powinny znaleźć się na fakturach zakupu i w akcie notarialnym (osoba czy działalność). Co i w którym przypadku można odliczyć jako koszt uzyskania przychodu. Oczywiście celem jest zapłacenie najniższego podatku.
Założenia (uproszczone): – cena zakupu mieszkania 130 tys. PLN – koszty remontu 25 tys. PLN – cena sprzedaży mieszkania 200 tys. PLN W skład remontu wchodzą:
- materiały (farby, tynki, płytki, kleje, panele itp)
- wyposażenie (meble kuchenne, sprzęt AGD, piec ogrzewania wody, szafy, kanapy, lustra, żyrandole itp)
- robocizna (wykonanie remontu).

Reply
Dawid 05-04-2012, 11:49

Chcę podpisać umowę najmu mieszkania na okres 9 lat i wpisać ją do KW. Proszę pomóc mi i podpowiedzieć co zrobić z podatkiem. Jak go rozliczyć?
Jestem w pierwszym progu podatkowym-emeryt.
Z góry dziękuje.

Reply
martunia 05-04-2012, 22:17

witam,
mam podobny problem do tego o co pytala kinga, tzn.
mieszkam za granica w polsce nie pracowalam nigdy od tego mjiesiaca wynajmuje moje wlasnosciowe mieszkanie, czy ja mam sie z tego rozliczac, jezeli tak to jak i gdzie?
z gory dziekuje za odpowiedzi,

Reply
A, 20-04-2012, 11:34

Witam,
Pośrednicze w wynajmie wakacyjnym mieszkania mojego ojca, który odprowadza zryczałtowany podatek od wynajmu. On jest właścicielem mieszkania. Zaliczki na poczet wynajmu wpływają na moje konto, po czym dzielimy się dochodami na pół. Jak to wygląda w mojej sytuacji? Czy powinnam także rozliczyć się z fiskusem? Jeżeli tak to na jakiej zasadzie?

Reply
Kamila 13-05-2012, 19:48

Witam, mam pytanie, czy zawsze można odliczyć amortyzację od kwoty przychodu (przy zasadach ogólnych)? Mieszkanie kupiliśmy parę lata temu, teraz przeprowadziliśmy się do innego, a to właśnie wynajęliśmy i zastanawiamy się, czy wybrać zasady ogólne czy ryczałt. Mieszkanie kosztowało 380.000 i w momencie zakupu miało ok. 7-8 lat. Teraz ma 12 lat (nie wiem,czy ma to znaczenie przy amortyzacji). Czy można w tej sytuacji odliczać od przychodu amortyzację i jaką stawkę tej amortyzacji przyjąć? Oprócz tego wrzucalibyśmy w koszty odsetki od kredytu walutowego – czy przelicza się je po kursie faktycznie płaconym czy po kursie NBP z dnia spłaty?

Reply
Mona 20-05-2012, 07:38

Witam, czy może ktoś z Was wie, kiedy odprowadzić zaliczkę w podatku ryczałtowym, jeśli w miesiącu poprzedzającym miesiąc wynajmu otrzymuję zaliczkę na poczet czynszu? Czy do 20 miesiąca następującego po miesiącu, gdy wpłynie zaliczka, czy do 20 miesiąca następującego po miesiącu, za który wpłacona będzie cała kwota czynszu? I czy od kaucji też płaci się podatek skoro jest zwrotna? Z góry dziękuję za pomoc:)

Reply
bodi 28-05-2012, 19:46

Witam
Proszę o podpowiedź.
moi rodzice chcą wynająć swoje mieszkanie. Mama – KRUS, Tata – własna firma. Którą formę opodatkowania wybrać?
Dziękuję z góry.
Bodi

Reply
Agnieszka 02-06-2012, 15:19

Witam,

Mam 2 pytania:
1. Jak „wrzucić” w koszty wynajmu wyposażenie mieszkania?
2. Czy można zaliczyć do kosztów dojazd do nieruchomości? Mieszkam za granią Polski i przy zmianie lokatora (1x w roku) muszę przylecieć do kraju.

Dziękuję i pozdrawiam

Reply
Monika 01-07-2012, 14:32

Witam!
W przyszłym roku planuje wynająć dom ( muszę dokończyć budowę). Dom został wybudowany w Polsce na kredyt zaciągniety w Polsce oraz z oszczedności, ja natomiast mieszkam i pracuję w Irlandii od siedmiu lat i tylko z pracy za granicą otrzymuje dochody. Czy w przypadku wynajmu domu w Polsce będę musiała zacząć sie rozliczać z dochodów jakie mam za granicą?

Reply
andzia 08-07-2012, 15:47

witam, mam pytanie. Sytuacja jest dla mnie trochę skomplikowana, proszę o odpowiedź. Mąż wraz z siostrą są właścicielami domu, w którym mieszka ich babcia. Cześć domu będą wynajmowali na osobne mieszkanie. Jak muszą rozliczyć się z US i jaka forma bardziej im się opłaca? Czy kwotę z wynajmu dzielą na dwóch i każdy rozlicza się ze swojej części dochodu?? nadmieniam, iż z wynajmu uzyskają 1000zł + media. Czy jak wynajmą jeszcze jedno mieszkanie to nie lepiej będzie rozliczać się na zasadach ogólnych?

Reply
majorka 08-08-2012, 15:30

Proszę o poradę wynajmuje od 06/12r mieszkanie sama opłacam czynsz, na jakich zasadach najkorzystniej jest rozliczać się z US

Reply
Joanna FT 02-09-2012, 18:07

Witam serdecznie,
po pierwsze gratuluje strony jest niesamowicie pomocna!!!
po drugie mam pytanie odnosnie ryczaltu 8.5% od wynajmu;
w trakcie roku wyprowadzil mi sie wynajmujacy, nie placac za ostatni miesiac; chce pokryc to z kaucji, ktora wpalcil mi na poczatku.
czy tak mam to rozliczyc z US?
jesli przez kolejne miesiace mieszkanie bedzie stac puste – nie bede otrzymywac zadnych z niego przychodow, wciaz mam wplacac zaliczki? czy musze informowac US o przerwie w wynajmie?
Jestem osoba zagraniczna i jedynie wynajem rozliczam w Pl z US.
Z gory dziekuje za odpowiedz i serdecznie pozdrawiam.

Reply
Bogusia 04-09-2012, 16:02

Za poprzedni rok płaciliśmy ryczałt za wynajem mieszkania. W tym roku nie została zgłoszona zmiana. Czytając powyższe komentarze dowiaduję się, że korzystniejsze byłoby dla mnie płacenie podatku od wynajmu na zasadach ogólnych(odsetki od kredytu i amortyzacja). Czy jeszcze teraz mogę to zmienić jeśli chodzi o rok 2012. Nie płaciliśmy zaliczek w ciągu roku – opłacamy podatek w całości po zakończonym roku. Jaką stawkę amortyzacji przyjąć dla mieszkań kupionych „z drugiej ręki” – mieszkanie ma 100lat – kupione 4lata temu.

Reply
HANA 15-11-2012, 12:43

wynajęłam po kosztach wg kalkulacji: średiomiesięczna kwota r-kó zapłaconych za 2011 650 i tyle płaci lokator.Przy ogrzewaniu gazowym koszty są zróżnicowane w m-cu/np.200 w lipcu a 1200 w grudniu/ ja opłacam rachunki. Czy zatem, wobec braku dochodu średno w roku mam obowiązek zgłaszać do US

Reply
Agnieszka 30-12-2012, 17:30

Witam,
plik załączony do tekstu jest bardzo użyteczny! Mam jednak pytanie odnoście wynajmu nie całego mieszkania, tylko np. pokoju z używalnością reszty ogólnodostępnych pomieszczeń jak łazienka, kuchnia, toaleta, korytarz. Czy w takim przypadku również można odliczać od podatku odsetki od kredytu, amortyzację w całości czy % co do powierzchni? Tylko powierzchni czego? Pokoju, mieszkania…?
Będę wdzięczna za odpowiedz.

Reply
Ewa 30-01-2013, 16:16

Witam,spotkałam się z podzielonymi zdaniami co do wprowadzeniu kasy fiskalnej jeśli przekroczymy 20.000 tyś za najem rozliczam się ryczałtem.i czy ma to znaczenie czy wynajmujemy firmie czy osobie fizycznej ponieważ rozdzielając dochód ani z lokalu,ani też z mieszkania nie przekroczyłam w/w sumy,nie prowadzę działalności gospodarczej jestem na tym czasowej rencie .pozdrawiam.

Reply
Wynajmistrz.pl 31-01-2013, 13:37

Ewa: kasa fiskalna to oddzielny, dość długi, temat, nie do końca związany z wyborem formy opodatkowania. Najprawdopodobniej napiszę o tym osobny wpis (od 2013 zmieniły się zasady), ale jeśli masz jeszcze jakieś wskazówki, to prześlij je do mnie.

Reply
Rysiek 07-02-2013, 18:54

Mam pytanko:) W roku 2012 złożyliśmy z żoną oświadczenie o rozliczaniu całych przychodów z najmu przeze mnie – rozliczaliśmy je na zasadach ryczałtu w związku z oświadczeniem z 2011r. W tym roku spóźniliśmy się z oświadczeniem (złożone po 20 stycznia) US poinformował mnie, że żona musi rozliczyć swoja połowę na zasadach ogólnych. Czy żona może złożyć oświadczenie o chęci płacenia ryczałtu do 20 dnia miesiąca po otrzymaniu pierwszego przychodu z najmu. Czy US ma racje stwierdzając ze żona powinna rozliczać się na zasadach ogólnych jeżeli w roku ubiegłym rozliczaliśmy się a właściwie na podstawie oświadczenia ja rozliczałem się wg ryczałtu??

Reply
Wynajmistrz.pl 08-02-2013, 11:29

Rysiek:
Dzięki za bardzo dobre pytanie. Z punktu widzenia US wygląda to tak: w 2013 nie złożyliście oświadczenia o opodatkowaniu całości przychodu z najmu przez jednego z małżonków, tak więc każde z Was powinno rozliczać połowę. Twoja żona nie złożyła oświadczenia o wyborze zryczałtowanej formy opodatkowania, tak więc powinna swoją połowę rozliczać na zasadach ogólnych.

A z kolei, jak rozumiem, chodzi Ci o to, żeby żona mogła złożyć oświadczenie o wyborze ryczałtu do 20 lutego 2013, tłumacząc to tym, że pierwszy przychód uzyska w styczniu 2013?

Patrząc na art. 9 ust. 4 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wydaje mi się, że trudno będzie przekonać US do takiego myślenia, gdyż Twoja żona uzyskiwała przychody dużo wcześniej, a oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu z najmu przez jednego z małżonków nie zmieniło tego faktu, a tylko spowodowało, że jeden z małżonków opodatkowuje te przychody.

Aczkolwiek gdyby udało Ci się to rozwiązać po Twojej myśli, koniecznie proszę o sygnał, podzielę się tym z innymi (nie jesteś jedyny z tym problemem ;-).

Reply
Kasia 15-04-2013, 19:00

Witam. Chce wynająć jeden pokój w moim mieszkaniu. Mieszkanie jest kupione na kredyt. Część odsetkowa raty wynosi 1000 zł. Wynajem też wyniósłby załóżmy ok. 1000 zł. Myślałam, że wobec tego będę mogła rozliczyć się z podatku na zasadach ogólnych wrzucając ratę kredytu w koszty, ale z tego, co mi dziś powiedziała Pani z US, to mogę odliczyć tylko część raty, taką część jaka przysługuje udziałowi wynajmowanego pokoju w całym mieszkaniu, czyli np. jeśli pokój ma 10 m2 na całe mieszkanie 50 m2, to z części odsetkowej raty w koszty mogę sobie wrzucić 1/5 tej raty, czyli 200 zł. Czy to prawda? Jeśli tak, to jak wyliczyć udział łazienki, kuchni, przedpokoju, które są dzielone z lokatorem pół na pół? ;/ A może to tylko błędna interpretacja przepisów przez tą Panią?

Reply
Piter 30-05-2013, 14:49

Witam. Proszę o informację w sprawie rozliczenia podatku w poniższym przypadku.
Mam zamiar zakupić z bratem mieszkanie, które będzie przeznaczone na wynajem. Każdy z nas będzie współwłaścicielem mieszkania z udziałem 1/2. W jaki sposób należy rozliczać podatek? (chcemy się rozliczać w formie ryczałtu). Czy każdy z nas powinien osobno rozliczać swoją połowę uzyskanego przychodu z najmu? Czy jest możliwość, żeby jedna osoba rozliczała się w tym przypadku z całości przychodu?

Reply
Jagoda 16-06-2013, 11:12

Pracuje poza Polska I tam place podatki. W Polsce nie mam zadnych dochodow, ale mam zamiar wynajac swoje mieszkanie. Czy kwota 300 zl miesiecznego dochodu (odstepne) rowniez podlega opodatkowaniu czy tez istnieje jakies okreslone minimum.
Pozdrawiam

Reply
karolina 19-09-2013, 11:52

witam. Kupiliśmy z mężem nowe mieszkanie i całe wyposażenie również jest nowe. Zastanawiam się które rachunki moge wrzucić w koszty bieżace (rozliczenie na zasadach ogólnych), pojedyncze koszty nie prekraczają 3500. Czy meble tj. kanapa, szafka, wyposażenie łazienki tj prysznic, meble, wc etc oraz kuchnia tj, meble sprzęt agd moga być takim kosztem? Czy koszt aktu notarialnego moż ebyć kosztem w takim przypadku? Z góry dziękuję za odpowiedź :)

Reply
Wynajmistrz.pl 19-09-2013, 12:01

Kasia:
Jeśli wynajmujesz tylko kawałek mieszkania, to wszystkie koszty też bierzesz proporcjonalnie, przy czym części wspólnych np. współużytkowanej łazienki wg mnie nie powinnaś uwzględniać w tej proporcji.
Piter:
Każdy z Was rozlicza swoją połowę oddzielnie, każdy z Was sam decyduje, jak to opodatkować (ryczałtem czy na zasadach ogólnych). Rozliczanie całości przez jedną osobę jest możliwe tylko w przypadku małżonków i współwłasności małżenskiej.
Jagoda:
Każdy przychód należy rozliczyć, ale niekoniecznie trzeba będzie płacić podatek, bo dochód może wyjść poniżej kwoty wolnej od podatku. Zajrzyj też tutaj:
http://www.wynajmistrz.pl/blog/2013/04/25/podwojne-opodatkowanie-najem/
Karolina:
Koszty poniesione do momentu oddania ŚT do używania można jedynie uwzględnić w wartości początkowej (i rozliczać poprzez amortyzację). Koszty poniesione potem można wrzucić w koszty bieżące (o ile spełniają odpowiednie warunki). Akt notarialny jest kosztem nabycia, więc wpada w wartość początkową.
Pozdrawiam!

Reply
karolina 19-09-2013, 14:03

bardzo dziękuję za odpowiedź. W celu uściślenia, czy wszystkie zakupione materiały do mieszkania, płytki, meble, sprzęt mogę zaliczyć do wartości początkowej? czy koszt związany z umową deweloperską również może być kosztem nabycia? i jeszcze pytanie, czy jeśli dwie pierwsze raty kredytu zostały zapłacone jeszcze przed wynajęciem mieszkania, to również odsetki mogę zaliczyć jako koszt?

Reply

Leave a Reply

Zapisz się na newsletter Wynajmistrz.pl!