PIT-36 i podatek od wynajmu (rozliczenie roczne)

W poniedziałek 30 kwietnia 2012 roku mija termin na złożenie zeznania podatkowego za 2011 rok. Jest to istotne dla  właścicieli wynajmowanych mieszkań, którzy podatek od wynajmu rozliczają na zasadach ogólnych (tj. wg skali podatkowej 18%-32%). Muszą oni uwzględnić przychody i koszty najmu w zeznaniu rocznym na formularzu PIT-36.

Istotne dla osób, które rozliczają najem na zasadach ogólnych po raz pierwszy, jest to, że, jeśli dotychczas składałeś/składałaś deklarację PIT-37 (czyli uzyskiwałeś/uzyskiwałaś wyłącznie przychody rozliczane za pośrednictwem płatnika), to rozliczanie najmu powoduje zmianę na PIT-36.

Istotną kwestią jest też to, czy rozliczasz się wspólnie z małżonkiem. W przypadku, gdy rozliczacie się oddzielnie, to dochody z najmu wspólnej własności należy uwzględnić w obydwu zeznaniach proporcjonalnie do prawa udziału w zyskach (czyli najczęściej 50%). Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w odpowiednim terminie złożyliście pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości dochodu osiągniętego z najmu przez jednego z małżonków – wtedy, oczywiście, należy te dochody uwzględnić tylko w jednej z deklaracji.

Uwzględnienie najmu w zeznaniu PIT-36 nie jest skomplikowane. Poniżej przedstawiam instrukcję, jak to zrobić (przy czym nie jest to instrukcja wypełnienia całego PIT-36, a jedynie części związanych z najmem).

Określenie przychodów, kosztów i dochodu (lub straty)

W części „D. DOCHODY I STRATY ZE ŹRÓDEŁ PRZYCHODÓW” formularza PIT-36 w pozycji „6. Najem lub dzierżawa” wpisujemy po kolei:

  • W kolumnie „Przychód”: sumę przychodów uzyskanych od najemców w ostatnim roku (jeśli rozliczamy najem jako oddzielne źródło przychodów, a nie poprzez działalność gospodarczą, pamiętajmy, że uwzględniamy jedynie kwoty rzeczywiście wpłacone, a nie należne),
  • W kolumnie „Koszty uzyskania przychodów”: sumę kosztów poniesionych w ostatnim roku,
  • W kolumnie „Dochód”: jeśli przychody były większe od kosztów, różnicę między przychodami i kosztami, w przeciwnym razie zero,
  • W kolumnie „Strata”: jeśli koszty były większe od przychodów, różnicę między kosztami i przychodami, w przeciwnym razie zero,
  • W kolumnie „Należna zaliczka […]”: sumę wszystkich należnych w ciągu całego roku zaliczek (tych, które wpłacaliśmy co miesiąc na konto urzędu skarbowego).

Rozliczanie straty na wynajmie

Warto zauważyć, że w przypadku, gdy koszty były większe od przychodów, a więc ponieśliśmy stratę na wynajmie, nie pomniejszy ona dochodów z innych źródeł. Zgodnie z z art. 9 ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych poniesioną stratę można odliczyć od dochodu z tego samego źródła przychodów w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty tej straty.

Oznacza to, że stratę na wynajmie poniesioną w 2011 roku rozliczymy dopiero w zeznaniu za 2012 rok i kolejnych (minimalnie dwóch: 2012 i 2013 i maksymalnie pięciu: 2012-2016).

W części „E. ODLICZENIE DOCHODU ZWOLNIONEGO, STRAT I SKŁADEK NA UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE” formularza PIT-36 w pozycji „Straty z lat ubiegłych […]” wpisujemy straty, które ponieśliśmy na wynajmie w poprzednich latach np. w 2010 roku. Pamiętajmy o tym, że, zgodnie z tym co napisałeś wyżej, w danym roku możemy rozliczyć maksymalnie 50% straty z lat ubiegłych, a także, że rozliczana przez nas strata nie może przekroczyć dochodu, który uzyskaliśmy z wynajmu w danym roku. Przykładowo, jeśli w 2010 ponieśliśmy stratę na wynajmie w wysokości 2000 PLN, to w 2011 możemy rozliczyć jedynie 1000 zł, ale tylko wtedy, jeśli w 2011 roku uzyskaliśmy z wynajmu dochód wyższy niż 1000 zł. Jeśli w 2011 roku uzyskaliśmy z wynajmu jedynie 500 zł dochodu, to tylko 500 zł straty z 2010 roku możemy rozliczyć.

Należne zaliczki miesięczne

Ostatni element związany z podatkiem od najmu, który należy wpisać do PIT-36, to należne zaliczki w rozbiciu na miesiące, które wpisujemy w części „N.1. NALEŻNE ZALICZKI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 44 UST. 1 USTAWY – PODATNIK” oraz w części „N.2. NALEŻNE ZALICZKI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 44 UST. 1 USTAWY – MAŁŻONEK”. Warto zwrócić uwagę na ostatni miesiąc. Jak wszyscy wiemy, zaliczkę za grudzień w wysokości zaliczki za listopad płacimy do 20 grudnia razem z zaliczką za listopad (inaczej to ujmując: za listopad płacimy po prostu podwójną zaliczkę). Sugeruję, żeby w formularzu PIT-36 wpisać pojedynczą zaliczkę w pole dotyczące listopada oraz pojedynczą w pole dotyczące grudnia. Przykładowo, jeśli wyliczona przez nas za listopad należna zaliczka wyniosła 200 zł, to 20 grudnia wpłaciliśmy do urzędu skarbowego 400 zł. W formularzu PIT-36 wpisujemy 200 zł za listopad i 200 zł za grudzień.

Chętnie odpowiem na pytania, ale tylko związane z rozliczeniem rocznym za 2011 na zasadach ogólnych – proszę o wpisywanie ich w komentarzach.

Podoba Ci się ten wpis? Podziel się tym ze znajomymi:

71 Comments

Sławomir 23-04-2012, 12:56

Witam, mieskzanie wynajmuje od marca 2011 do teraz, nie zglaszalem tego faktu do US bo mysllalem ze moge sie rozliczyc teraz na zasadach ogolnych wyliczajac podatek i gowplacajac, ok 4 miesiecy nei mialem przychodu, jeslinei placilem tych zaliczek to teraz zaplace jakąś karę jak wypełnie pit36 ?? prosze poradzić co mam zrobić, z gory dziekuje za odpowiedź.

Reply
Wynajmistrz.pl 23-04-2012, 13:43

Witam,

Wynajem zaczął się w marcu i domyślnie rozliczasz się na zasadach ogólnych (bo, jak rozumiem, nie złożyłeś do US oświadczenia o wyborze ryczałtu?). Nie ma obowiązku zgłaszania wynajmu do US, jest natomiast obowiązek wpłacania zaliczek, jeśli dochód przekroczy w danym miesiącu kwotę wolną od podatku. Istnieje więc szansa, że tej kwoty nie przekroczyłeś. Wynajmowałeś 10 miesięcy, przez 4 miesiące nie miałeś przychodu, czyli czynsz uzyskałeś za 6 miesięcy. Jeśli odliczyć od tego koszty (opłaty administracyjne, odsetki od kredytu, amortyzację itp.), to być może dochód wyjdzie taki, że w ciągu 2011 roku nie powstał obowiązek zapłacenia zaliczki. W takim przypadku wystarczy te dochody rozliczyć w zeznaniu PIT-36. A od kolejnego roku należy pilnować wysokości dochodu i ewentualnie wpłacać zaliczki.

Reply
Agnieszka 05-02-2015, 20:08

Jeśli kredyt jest w walucie- i tak jes spłacany wpłata bezpośrednio w walucie, to po jakim kursie liczyć odsetki do miesięcznych kosztów w przypadku rozliczania najmu na zasadach ogólnych ?

Reply
Paweł 29-04-2017, 16:22

Witam. Dopiero zaczynam z wynajmem. W 2016 roku wynajmowałem lokal przez 4 miesiace i nie zgłaszałem tego US, jak to mam teraz wykazać w rozliczeniu rocznym? Pzdr

Reply
Piotr 23-04-2012, 20:34

Witam,

Mieszkanie wynajmuje od listopada 2011. Zglosilem ten fakt do skarbowki.
W roz liczeniu po stronie dochodow wpisuje sume pieniedzy jaka otrzymalem od wynajmujacych?
W kolumnie koszty wpisze odsetki od rat w tym czasie (poniewaz od banku uzyskalem tylko sume za 2011 to wpisze 2/12 tej sumy). Czy moge wpisac np rachunki i faktury za remont, bo musialem przygotowac mieszkanie po poprzedniej wlascicielce? Czy moge odliczac koszty z remontu przez kolejne lata?
Dziekuje i pozdrawiam
Piotr

Reply
Wynajmistrz.pl 23-04-2012, 21:10

Witaj,
Sumę pieniędzy otrzymaną od najemców wpisujesz w kolumnie przychodów (dochód to różnica między przychodem i kosztami). W kolumnie koszty wpisujesz wszystkie koszty poniesione w czasie, gdy odbywał się najem (i których odliczenie jest dozwolone w najmie). Nie jestem pewien, czy uwzględnienie 2/12 kwoty odsetek będzie prawidłowe – przecież w każdym miesiącu te odsetki są różne (warto więc jakoś dokładniej określić odsetki za listopad i grudzień). Koszty remontu wykonanego przed rozpoczęciem najmu raczej doliczyłbym do wartości początkowej (czyli wliczysz je w koszty poprzez amortyzację). Jeśli w 2011 poniesiesz stratę na najmie, możesz ją rozliczyć w kolejnych latach (zgodnie z opisem z artykułu powyżej).
Również pozdrawiam :)

Reply
Daniel 25-04-2012, 11:53

Cześć,
w zeszłym roku małżonka otrzymała (w akcie darowizny) mieszkanie. Od października 2011 zaczęliśmy je wynajmować. W październiku (lub na początku listopada – nie pamiętam) udaliśmy się do US i wybraliśmy formę ryczałtową (8,5%). Otrzymałem wówczas informację, że musimy tę kwotę płacić do 20 dnia następnego miesiąca (czyli za październik do 20 listopada). Mieszkanie nadal jest wynajmowane i co miesiąc przelewam okreśłoną kwotę. Pytanie jak się roliczyć i jakim PITem? Ma być to PIT28? jeżeli tak, to czy nie powinienem w listopadzie zrobić wpłaty od razu za grudzień? Czy opłatę za grudzień, którą poniosłem w styczniu muszę umieścić na PIT w 2011 czy 2012 roku?
Oraz dodatkowe pytanie, czy kaucja jest moim przychodem?

Wdzięczny będę za odpowiedzi :)

Pozdrawiam,
Daniel

Reply
Wynajmistrz.pl 25-04-2012, 12:30

Witam,
Jeśli zaczęliście wynajmować w październiku, to termin na wybór ryczałtu mijał 20 listopada (w przypadku jego przekroczenia lub nie złożenia żadnego oświadczenia, automatycznie „wpadacie” w zasady ogólne). Wygląda więc na to, że skutecznie wybraliście ryczałt. Zgadza się, że za październik należało przelać do 20 listopada, a za grudzień rozliczyć się już w rozliczeniu rocznym. Te z kolei należało zrobić do końca stycznia 2012 roku, na formularzu PIT28.
Kaucja nie jest przychodem. Rozpoznajesz ją jako przychód gdy (i w takiej wysokości) wykorzystasz kaucję na pokrycie kosztów zniszczeń, których dokonał najemca bądź na pokrycie zaległych płatności od najemcy.
Pozdrawiam

Reply
Sławomir 26-04-2012, 19:28

Witam za 2011 uzyskalem 10500 przychodu, czy zatem przkreoczylem kwote zwolniona? czy grozi mi jakas kara za nieplacenei zaliczki? jak mam to ujac w zeznaniu pit 36?? co moge odliczyć, mieskzanie jest moja wlasnoscia bez kredytu, moge ujac amortyzacje, malowanie, administrację? to wszystko musi byc dokladne co do 1 zł? czy czesto zdarzaja sie kontrole tego? nei wiem czy mam jeszcze rachunki za farby itp,

Reply
Sławomir 26-04-2012, 19:33

jeszcze dodam ze te 10500 zl to jest w tym oplata za czynsz do spoldzielni, ubezp, i w tym sa tez juz zaliczki od najemcy na pokrycie kosztow woda prad gaz, wiec jak mam to policzyć??

Reply
Sławomir 26-04-2012, 19:34

sam czynsz dla mnie to 1150,za 7 mieseicy dokladnie wyszlo wtamtym roku

Reply
Wynajmistrz.pl 26-04-2012, 19:59

Sławomir,

Proponuję, żebyś wpisał wszystkie przychody i koszty w Wynajmistrzu, a potem w opcji Podatki możesz obejrzeć tabelę z wyliczonymi należnymi zaliczkami. Wszystkie koszty (amortyzację, administrację/czynsz do spółdzielni, ubezpieczenie, media), powinny być rzeczywiście poniesione (oprócz, oczywiście, amortyzacji ;-) i udokumentowane. Sugeruje, żeby jednak uwzględniać kwoty dokładne, a nie przybliżone. W PIT-36 wpisuje się zaliczki należne. Aha, kwota przychodu wolna od podatku to w 2011 roku 3091 zł.
Pozdrowienia

Reply
Sławomir 26-04-2012, 20:06

przepraszam że tyle wypytuje ale nie wiem ile mam policzyc tej amortyzacji? mieszkanie z 2006 roku, ok 250-280 tys wartosc ??

Reply
Sławomir 26-04-2012, 20:08

gdzie to wpisuję ?? gdzie to moge zobaczyć? jest tu jakis kalkulator??

Reply
Sławomir 26-04-2012, 20:11

ok juz znalazlem te wersje darmową

Reply
Sławomir 26-04-2012, 20:30

nie mogeniegdzie znalesc info ile moge tej amortyzacji odliczyć?

Reply
Wynajmistrz.pl 26-04-2012, 20:33

Amortyzacja – standardowo 1,5% rocznie (i bierzesz 1/12 tego miesięcznie), jeśli spółdzielcze – 2,5%. Jeśli kupiłeś mieszkanie używane co najmniej 60 mies., to można myśleć o amortyzacji przyspieszonej (do 10%).

Reply
Sławomir 26-04-2012, 21:03

kupiłem nowe w 2008 roku stalo sie moja wlasnoscia, data podpisania notarialnie, to procentowo za caly 2011 rok ile moge oidliczyc i od jakiej kwoty?

Reply
Wynajmistrz.pl 26-04-2012, 23:21

Od początkowej wartości mieszkania (koszty nabycia), liczba miesięcy x 1/12 x 1,5%

Reply
Mariusz 27-04-2012, 07:51

W dniu 02 marca 2011 podpisałem akt notarialny zakupu mieszkania. Wynajmuję to mieszkanie od 01 września 2011. Czy w rozliczeniu podatkowym PIT-36 za 2011 rok mogę uwzględnić wszystkie koszty (amortyzacja, odsetki od kredytu,notariusz, wyposażenie mieszkania, czynsz, energia itp.)poniesione od początku 2011 roku? Które z tych kosztów ewentualnie mógłbym uwzględnić i w jakim okresie?

Reply
Piotr 29-04-2012, 21:26

Witam,

Zbierajac troche informacji chcialbym tylko upewnic sie co do zrozumienia, a i moze komus to rozjasni cala sprawe.

Otoz, przy mieszkaniu z rynku wtornego kotre jest starsze niz 60 msc mozna stosowac amortyzacje przyspiszona nie wieksza niz 10% rocznie (1/12 za kazdy miesiac) i moze to byc np 6%(balans miedzy wydatkami na mieszkanie a przychodem z wynajmu;)
Dodatkowo jesli dysponuje rachunkami za media i czynsz to rowniez moge te oplaty wliczyc.
Jesli wykonywalem remont nieruchomosci to sumuje wartosci faktur i zwiekszam wartosc mieszkania (przy liczeniu amortyzacji)

Odsetki od kredytu rowniez moge odliczyc, na bazie pisma potwierdzajacego ten fakt z banku.

Z tego co widze najlepiej to wszystko liczyc u Was w programie, po prostu latwo sie wszystko wpisuje a reszte robi aplikacja…

W przypadku niepewnosci zawsze lepiej zlozyc PIT z bledem i poprawic pozniej niz nie zlozyc wcale…

Pozdrawiam
Piotrek

Reply
Wynajmistrz.pl 30-04-2012, 13:34

Mariusz:
Raczej nie możesz uwzględnić wszystkich kosztów od początku 2011. Niektóre z nich, poniesione przed rozpoczęciem wynajmu (odsetki, notariusz, ew. wyposażenie) mogą zwiększyć wartość początkową mieszkania. Natomiast od 1 września możesz uwzględniać wszystkie).
Piotr:
Dziękuję bardzo za cenny komentarz.
Masz rację, amortyzacja przyspieszona może być maks. 10% (czyli możesz ustalić ją dowolnie, byle nie więcej niż 10%, nie można jej też zmieniać każdego roku). Wliczasz także media i czynsz. Natomiast wydatki na remont podczas trwania najmu nie zwiększają wartości początkowej mieszkania. Można próbować je wliczyć w koszty bezpośrednio albo oddzielnie amortyzować (jeśli są wysokie).
Pozdrawiam

Reply
Agnieszka 30-04-2012, 22:24

Witam,
Proszę i informację.
Rok 2012 styczeń-marzec wynajmowałam mieszkanie. Od kwietnia ponownie innemu najemcy bez uzyskania dochodu. Nie zdeklarowałam w styczniu jaką wybieram formę opodatkowania. W kwietniu złożyłam deklarację o wyborze ryczałtu. W US otrzymuje różne informacje :) Co na ten moment funkcjonuje? Ryczałt czy ogólna forma opodatkowania pit 36? Dziękuję z góry za odpowiedź.

Reply
Wynajmistrz.pl 06-05-2012, 21:27

Agnieszka,

Termin na wybór ryczałtu to 20. dzień miesiąca po miesiącu, w którym uzyskałaś pierwszy przychód. Formalnie więc, jeśli uzyskałaś przychód w styczniu, to do 20. lutego miałaś czas na wybór ryczałtu. Jeśli tego nie zrobiłaś, to obowiązuje rozliczenie na zasadach ogólnych. Z Twojej wypowiedzi nie wynika jednak, kiedy uzyskałaś pierwszy przychód.

Reply
Agnieszka 07-05-2012, 12:00

Pierwszy przychód był w styczniu.
Zgłoszenie ryczałtu nastąpiło 10.04.2012r. po tym jak podpisałam drugą umowę najmy z kolejnym lokatorem.
Co w takim razie mam zrobić? Czy zgłosić umowę do US (wynajem przez agencję nieruchomości, czy po prostu płacić podatek 18%? Używając Waszego kalkulatora wychodzi, że nie mam jeszcze obowiązku płacenia, bo nie przekroczyłam kwoty ok. 3000PLN.

Reply
Wynajmistrz.pl 07-05-2012, 12:12

Jeśli pierwszy przychód był w styczniu, to czas na wybór ryczałtu był do 20. lutego. Jeśli został przekroczony, to automatycznie obowiązują zasady ogólne. Tak więc sugerowałbym pozostanie przy zasadach ogólnych, aczkolwiek warto to jeszcze potwierdzić z Twoim US np. poprzez pismo wycofujące to zgłoszenie ryczałtu.
Nie ma obowiązku zgłaszania umowy do US. Wystarczy jedynie odpowiednio płacić zaliczki na podatek, a potem dokonać rozliczenia rocznego.

Reply
Grzesiek 15-05-2012, 16:18

Witam,
kupiliśmy z żoną mieszkanie na rynku wtornym na kredyt (ma powyżej 5 lat). Moje pytania: jeżeli ja nie pracuję, to czy przysługuje mi kwota wolna od podatku (złożymy oświadczenie, że lokal będę wynajmował ja, a rozliczamy się wspólnie). Mieszkanie jest mieszkaniem sezonowym (cztery miesiące w roku może być wynajmowane), czy w związku z tym, że jeżeli zapłacę podatek za wynajem w sezonie, a w pozostałych miesiącach wykażę stratę, to US zwróci mi nadpłacone zaliczki? Nie wiem, jaki system rozliczania wybrać. W US powiedzieli mi, że zaliczki za rezerwację nie stanowią jeszcze przychodu i należy je doliczyć dopiero po sfinalizowaniu transakcji i od tej daty wykazywać przychód. Pozdrawiam

Reply
Przemek 16-05-2012, 09:26

Witam Serdecznie,
Wreszcie można znaleźć tutaj wystarczająco dużo ciekawych informacji o wynajmie. Obliczanie podatku, które tutaj udostępniacie, też ułatwia życie i pomaga w planowaniu wydatków związanych z wynajmem. Za to serdeczne dzięki i życzę dalej udanego bloga!
Ponieważ mieszkam poza Polska już 30lat to nie za bardzo orientuj się w tych wszystkich PIT-ach. Wynajmuje nowo kupione mieszkanie w Polsce i rozliczam się z urzędem skarbowym na zasadach ogólnych PIT-em 36. Lecz teraz nie wiem do końca jak płacić poszczególne zaliczki od dochodów. Rozumiem, że miesięcznie lub kwartalnie wpłacam wszystkie zaliczki, ale:

1)Skąd urząd skarbowy wie, że płace miesięcznie czy kwartalnie? Czy musze to jakoś zgłosić?
2)Do którego dnia miesiąca zaliczki musza być wpłacone?
3)Co wpisuje się w przelewie do urzędu skarbowego w rubryce symbol formularza, PIT-5 czy PIT-36? Jak PIT-5, to czy co miesiąc lub kwartał musze wypełniać formularz PIT-5 i słać go do urzędu skarbowego?
Dziękuje i pozdrawiam

Reply
Przemek 16-05-2012, 09:33

Mam jeszcze jedno pytanie. Czy koszty waszego abonamentu można odliczyć sobie od podatku od wynajmu? Pozdrawiam

Reply
Wynajmistrz.pl 16-05-2012, 09:55

Grzesiek:
Tak, „kwota wolna od podatku” przysługuje każdemu, kto osiąga jakieś dochody (nawet, jeśli nie pochodzą one z umowy o pracę). Przysługują Wam więc dwie kwoty (Tobie i Twojej żonie). Przy założeniu, że rozliczasz się na zasadach ogólnych, jeśli w sezonie uzyskasz dochód i zapłacisz zaliczkę na podatek, a w pozostałych miesiącach będzie strata, a także sumarycznie w całym roku osiągniesz stratę (którą wykażesz w rozliczeniu rocznym), to US powinien zwrócić Ci zaliczkę (oczywiście, wpływ będą jeszcze miały dochody z innych źródeł). Przy rozliczeniu ryczałtem zapłacisz po prostu 8,5% od przychodu za miesiące, w których ten przychód osiągniesz. W pozostałych nic nie zapłacisz (ale strata w tych miesiącach nie zmniejszy podatku). Policz po prostu, w której opcji mniej podatku zapłacisz. Pamiętaj o ewentualnej możliwości amortyzacji przyspieszonej (przy zasadach ogólnych).
Przemek:
Dziękuję za miłe słowa :-)
Zaliczki przy rozliczeniu na zasadach ogólnych można płacić w trybie miesięcznym . Zaliczki trzeba wpłacać do 20. dnia miesiąca po miesiącu, którego zaliczka dotyczy (czyli np. za styczeń płacisz do 20 lutego). W każdym przypadku, jeśli 20. dzień wypadnie w dzień wolny od pracy, termin przesuwa się na najbliższy dzień roboczy. Nie trzeba też wypełniać i wysyłać PIT-5, po prostu wpłacasz zaliczki, a potem wykazujesz je w rozliczeniu rocznym.
Koszty abonamentu Wynajmistrza można odliczyć od dochodu, jeśli rozliczasz się na zasadach ogólnych.
Pozdrawiam serdecznie

Reply
Agnieszka 02-06-2012, 15:21

Witam,
Mam 2 pytania:
1. Jak “wrzucić” w koszty wynajmu wyposażenie mieszkania?
2. Czy można zaliczyć do kosztów dojazd do nieruchomości? Mieszkam za granią Polski i przy zmianie lokatora (1x w roku) muszę przylecieć do kraju.
Dziękuję i pozdrawiam

Reply
Aga-ta 05-06-2012, 08:21

Witam,
Czy przy kilku mieszkaniach ujmujemy kwoty całościowo, czy rozliczamy sobie każde mieszkanie oddzielnie? Zaczęliśmy wynajem w maju, ale tylko kilku mieszkań, czy mimo, że dane mieszkanie nie zostało jeszcze wynajęte, możemy ująć już w rozlioczeniu rocznym kwoty odsetek? Czy tez koszty możemy odliczać dopiero, gdy rozpoczął się przychód na konkretnym mieszkaniu?

Reply
Milenka 17-06-2012, 21:45

Witam wynajmuję dom od stycznia tego roku nie zgłosiłam tego do US czy będę mogła z najmu rozliczyć się na koniec roku .Nie sa to duze pieniazki ale są dziekuję

Reply
margherita 18-06-2012, 19:24

Mieszkanie jest moja wlasnoscia od ponad 30 lat,ja od ponad 25 lat przebywam za granica, mieszkala tam moja mama, gdy zmarla wynajelam je 5 wrzesnia 2011, spisalam umowe i podpisalismy ze najemca maja zglosic to do US I ma odprowadzac podatek, potem wynikly problemy, nie placil za liczniki, zalegal z oplatami i nie placil w calosci, na ostatek w ogole nie zaplacil nic ani za wynajem ani za liczniki zalegle i biezace i sie wyprowadzil,nie odddajac kluczy,potem przez inna osobe oddal tylko jedna pare kluczy, mieszkanie jest w czesci zdewastowane, sa duze szkody no i nie poplacone zuzycia. Teraz mnie szantazuja ze nic im nie moge zrobic,bo nic nie maja, sa biedni a mnie podaja do US ze nie wplacilam zadnej kwoty za podatek.J aprzebywam na stale za granica, 5 dni temu bylam i ogladalam mieszkanie, to poprostu wandalizm, jak mam to uregulowac w US, dzwonilam poqiedziano mi ze mam wyslac czynny zal, ale nie wiem jak mam wyliczyc kwote wplaty, jesli oni nie wplacili mi ustalonych pieniedzy z umowy i licznikow.
Pozdrawiam.

Reply
Wynajmistrz.pl 18-06-2012, 21:40

Agnieszka:
Wyposażenie wrzucamy na podstawie faktury. Jeśli przekracza 3500 zł, to amortyzujemy, jeśli nie, to odliczamy cały koszt.
Aga-ta:
Ujmujemy kwoty całościowo, nie rozliczamy każdego mieszkania oddzielnie. Niemniej, jeśli dla danego mieszkania nie rozpoczął się jeszcze najem, to raczej nie wrzucałbym jego kosztów (natomiast jeśli wynajmowaliśmy je wcześniej, a mamy chwilowy pustostan, to jak najbardziej tak).
Milenka:
Nie wybrałaś formy opodatkowania, tak więc obowiązuje rozliczenie na zasadach ogólnych. Nie ma obowiązku zgłaszania umowy do US, należy tylko w odpowiednim momencie (gdy dochód przekroczył kwotę wolną od podatku) zacząć wpłacać zaliczki na podatek do US. Być może jeszcze nie przekroczyłaś tej kwoty. Najlepiej byłoby to policzyć i zacząć wpłacać, a potem rozliczyć się na koniec roku.
Margherita:
To trudny przypadek, współczuję takiego złego najemcy. Niemniej, niestety, obowiązek opłaty podatku spoczywa na wynajmującym. Myślę, że da się z tego sensownie wyjść, proszę o kontakt mailowy albo przez formularz kontaktowy, spróbuję pomóc.

Reply
Jacek 12-07-2012, 16:55

witam 03 lipca 2012 wynająłem mieszkanie własnościowe. kwota najmy jaką pobrałem 03 lipca to 570 zł( bez czynszu do spółdzielni)mam pytanie jaka forma płacenia podatków byłaby dla mnie najkorzystniejsza ryczałt czy zasady ogólne i na jakich zasadach to się odbywa z góry dziękuję za odpowiedż i pozdrawiam

Reply
Agnieszka 15-07-2012, 15:50

witam, wynajmuję mieszkanie od miesiąca. Chciałabym jednak zrobić wszystko ok. Jestem narazie współwłaścicielem mieszkania po śmierci mammy z bratem. czy wystarczy , ze tylko ja zgłoszę do urzędu informację o wynajmie? , czy mogę wpłacać podatek zryczałtowany? Umowa najmu z najemcą była zawarta tylko na ,mnie, nie na brata. dziękuje za odpowiedź

Reply
Darek 04-08-2012, 21:04

Jestem rezydentem podatkowym w Czechach (mieszkam i pracuje ponad 190 dni w roku w tym kraju i tu rozliczam podatki i mam dochody). W jakim kraju powinienm rozliczyć dochody z tytułu wynajmowania nieruchomości w Polsce? W Polsce, czy w Czechach?

Reply
Meg 29-08-2012, 21:09

Witam,

właśnie kupiłam m mieszkanie i zaczynam je od września wynajmować.Wybrałam zasady ogólne do rozliczeń, ponieważ mieszkanie jest kredytowane. Jak i od czego zacząć aby US nie miał się do czego kolokwialnie mówiąc” czepić”?
- Czy jest wymagane zarejestrowanie działalności gospodarczej? Ew. od jakiej ilości wynajmowanych mieszkań jest to konieczne
- jak prowadzić rozliczenia, czy wystarczy, że zrobię sobie plik xls do rozliczania czy muszę mieć np, KPiR?
- mieszkanie jest spółdzielcze własnościowe – jaki zatem poziom amortyzacji mogę uwzględnić?
- w umowie mam zapis, ze najemca ponosi opłaty związane z czynszem itd, jednak przelewa je na mój rachunek czy zatem czynsz tez odliczam czy nie?

Reply
Marek 03-09-2012, 21:44

Posadajac spóldzielcze lokatorskie prawo do mieszkania ustawa zwzwala na wynajem mieszkania. Zastanawiam sie czy moge uzyc 2.5% amortyzacji jak dla spoldzielczego wlasnosciowego prawa do mieszkania?
Miszkanie ma 12lat czy moge uzyc wartosci rynkowej do obliczenia amortyzacji czy historyczny koszt.
Czy rata kredytowa splacana za takie mieszkanie jest kosztem uzyskania przychodu?
Podrowienia i dziekuje

Reply
Gorski4b 09-09-2012, 22:16

Uprzejmie proszę o informację:
1.Jaka jest różnica pomiędzy rozliczeniem i płaceniem na zasadach ogólnym podatku za wynajmu mieszkania przez 1 małżonka lub oddzielnie przez 2 małzonków ( oczywiście poza zgłoszeniem do fiskusa, że będzie rozliczał jeden małżonek) tj. czy brak takiego zgłoszenia umożliwia nadal wspólne rozliczenie małżonków w PIT 36 pozostałych dochodów z uzyskiwanych z umowy o pracę z oddzielnym wypełnieniem w tym wspólnym PIT 36 dochodów z najmu mieszkania.
2.Czy rozliczenie najmu przez 1 małżonka ( przy spełnionym warunku zgłoszenia o tym Fiskusa) zwalnia drugiego małżonka od obowiązku złożenia PIT 2 do swojego pracodawcy.
3. Czy pełnoletni syn będący również trzecim współwłaścicielem mieszkania sam rozlicza się z fiskusem ze swojej części wspólnej mieszkania.
Za podpowiedź z góry ślicznie dziękuję.

Reply
Maja 16-09-2012, 22:26

Witam.
Bardzo prosze o pomoc w pewnej kwestii.Chcialabym wynajac mieszkanie ,ktore jest wspolwlasnoscia moja i moich rodzicow.Mieszkam w Londynie i chcialabym w calosci pokrywac podatek w formie ryczaltu,tak zeby rodzice nie musieli juz nic zaznaczac w swoich deklaracjach.Moje pytanie brzmi:czy mam z rodzicami podpisac jakies oswiadczenie,ze ja bede korzystac z mieszkania i ja bede placic caly podatek?Co wlasciwie napisac w takim oswiadczeniu i czy jest jakis wzor?Z gory bardzo dziekuje za pomoc.
Maja

Reply
Barbara 20-09-2012, 22:35

Witam, kupilam nieruchomosc W Polsce obecnie jeszcze pracuje i mieszkam za granica, chcialabym wynajac na pewien czas,jaki powinnam placic podatek?oraz czy mozna rozliczac sie u US przez internet?

Reply
Ula 25-09-2012, 13:37

Kilka lat wynajmowałam mieszkanie i zgłaszałam zawsze w styczniu ryczałt płacony przez jedno z małżonków. 2 lata temu w czerwcu przestałam wynajmować bo potrzebuję mieszkania na własne cele do dziś. Nie składałam więcej oświadczeń. W tym roku kupiłam drugie mieszkanie i chcę właśnie wynająć. Nie wiem czy obowiązuje mnie nadal ryczałt czy mogę złożyć nowe oświadczenie o wyborze podatku z odliczeniami?

Reply
maria 25-09-2012, 17:02

Witam!
dostałam wezwanie do korekty PIT36. kwestia dotyczy dochodu z najmu.
Czy dobrze rozgryzłam problem : jeśli obowiązek wpłaty zaliczki powstaje w miesiącu sierpniu i wpłacam ją we wrześniu to czy w części N pit36 wysokość tak wpłaconej zaliczki wpisuję w rubrykę dot. sierpnia? czy września? (zgodnie z datą zapłacenia, czy zgodnie z datą powstania należności?)i analogicznie dalej zaliczki co miesiąc i grudniowa wtedy = listopadowej a suma wszystkich kwot z rubryk N równa się kwocie z rubryki 71 ( w zaokrągleniu oczywiście)
dziękuję

Reply
Tr 13-10-2012, 07:10

Witam

Mam pytanie, mam zamiar wynajac dwa mieszkania z jednego wyszlo mi ze bede mial do zaplaty podatek w wysokosci 30zł z drugiego – 50zł to ile w rzeczywistosci mam placic co miesiac do urzedu ?
Pozdrawiam i dziekuje za odp

Reply
Tr 13-10-2012, 07:12

nie dokladnie to ująłem na tym drugim wykazałem po obliczeniach ze mam minus 50zł

Reply
MARGOT 14-10-2012, 15:37

Witam serdecznie
Mam pytania odnośnie rozliczenia podatku od wynajmowanego mieszkania. Mieszkanie kupiłam z kredytu walutowego w EUR, udzielonego w 2010r. Akt notarialny nabycia mieszkania od dewelopera na własnośc podpisałam we wrześniu 2011r. Mieszkania wynajmuję od 10 września 2012r. , czyli 20 października bedę musiala rozliczyć uzyskany przychód z wynajmu. Wcześniej przeczytałam,ze kwota dochodu powyżej 3 tys. zł jest zwolniona z opodatkowania. Czy wliczymy takze inne źródła dochodu czy tylko od wynajmu? Mam jeszcze dochody z pracy na etacie. Jakie koszty poniesione przed wynajmem mogę policzyć jako wartość początkową mieszkania, czyli kwotę wyjściową do amortyzacji. Czy będzie poprawnie jeśli policzę kwotę z aktu notarialnego, na którą składa się także koszt nabycia komórki lokatorskiej, taksę notarialną za umowę przedwstępną i umowę nabycia na wlasność, zapłacone odsetki od początku udzielenia kredytu, koszty ubezpieczenia kredytu, prowizja za udzielenie kredytu, koszty wpisu hipotek, podatek PCC, ubezpieczenie nieruchomości za 2011r. i 2012r., koszty zapłacone deweloperowi za utrzymanie nieruchomości częsci wspólnej, koszty poniesione do czasu wynajmu związane z zapłatą opłat za media i czynszu do wspólnoty? Dodatkowo mam pytanie odnośnie rozliczeń kwot zaplaconych do banku w EUR. Walutę kupowalam w kantorze, na określenie kursu mam potwierdzenia kupna waluty, ale gdzieś wyczytałam ,ze rozliczenie z US powinno być po kursie średnim NBP z ostatniego dnia w danym miesiącu. Który zatem kurs zastosować do przeliczeń kosztów na złotówki? Bedę wdzięczna za rozwiązanie problemow, na ktore poszukuję odpowiedzi. Z gory dziękuje

Reply
MARGOT 14-10-2012, 15:40

Zapomniałam jeszcze o kosztach wizji lokalnej nieruchomości. Bank przed uruchomieniem wypłat kolejnych transz pobierał prowizję z tytułu wizji lokalnej. Czy ten koszt również moge doliczyć do wartości pocczątkowej nieruchomości?

Reply
Rafal 15-11-2012, 07:12

mam pytanie jak teraz sie zachowac.sytuacja wyglada tak ze wynajalem mieszkanie,mam umowe i chcialem byc legalny wobec panstwa i zglosic to do US.niestety z uwagi na to ze mieszkam zagranica i ze mieszkanie wynajalem doslownie w ostanim dniu mojego pobytu a bylo to w czerwcu,nie zglosilem tego w wymaganym terminie.po prostu bylem przeonany ze moge to zglosic na PITcie do 30 kwietnia przyszlego roku.teraz pytanie co mam zrobic i jak wybrnac z sytuacji?czy rozliczyc sie na zasadach ogolnych?czy moze nie rozliczac sie wcale i podpisac nowa umowe z wynajmujacym i wtedy zglosic sie na rozliczenie ryczaltowe.dziekuje za pomoc

Reply
błażej 18-01-2013, 20:54

Mam pytanie: czy przyjęcie zasad ogólnych do rozliczenia podatku od wynajmu zmusza mnie do rozliczenia dochodu uzyskanego za granicą(i opodatkowanego/rozliczonego za granicą)

Reply
Smutu 11-03-2013, 15:12

Witam wszystkich i prośba o pomoc. Bo w tym roku jednak mam problem z rozliczeniem.
Ale od początku.
Moja małżonka uzyskała przychód w 2012 z tytułu umowy o pracę – tak naprawdę nie pracowała od lutego 2012 ale do lutego 2013 firma wypłacała jej pieniążki z tytułu zakazu konkurencji – otrzymała PIT-11
Ja też mam PIT-11 z tytułu umowy o pracę.
Do tego wynajmujemy mieszkanie.
Niestety w 2012 roku spóźniliśmy się z pismem do US że rozliczamy się wspólnie ryczałtem. Wysłaliśmy pismo do US że spóźniliśmy się z terminem i żeby się zgodził na ryczałt i wspólne rozliczanie z tytułu najmu.
Co zrobił wspaniały urzędnik z US przychylił się do prośby żony a moją prośbę odrzucił.
Więc żona rozliczała wynajem ryczałtem – złożyła PIT-28 w terminie a ja zostałem zmuszony do rozliczania wynajmu na zasadach ogólnych.
Podzieliliśmy dochód z wynajmu po połowie.
Żeby zrobić „koszty” wymieniliśmy drzwi w wynajmowanym mieszkaniu.
I teraz zaczynają się dla mnie schody.
1. Z tego co wyczytałem to chyba nie mogę rozliczyć się wspólnie/razem z małżonką?
2. Żona składa PIT-37
3. Ja składam PIT-36 – gdzie chcę uwzględnić koszt zakupu i montażu drzwi, ubezpieczenie mieszkania, odsetki od spłacanego kredytu w walucie obcej (kredyt zaciągnięty w 2008 roku, zakup mieszkania z rynku wtórnego)<– Mogę to zrobić?
4. Jeśli mogę uwzględnić to co w punkcie 3 wymieniłem to wpisuję łączną wartość jako koszt uzyskania przychodu czy też mam to uwzględnić w jakimś dodatkowym załączniku?
5. Czy PIT-D mnie dotyczy? Ja nie mam wg mnie żadnych ulg budowlanych. Czy mam go dołączyć tylko jako pusty – nieuzupełniony wartościami załącznik? Bo przy PIT-28 żony zadeklarowałem, że PIT-D będzie złożony przeze mnie z PIT-36 – nie wiem czy słusznie to zrobiłem…
6. Do tego dochodzi mi jeszcze PIT/O z ulgą Internetowa – doliczona do zeznania żony i ulgą na dziecko którą chcą zawrzeć w moim zeznaniu.
Pomoże ktoś i poprowadzi mnie przez zawiły świat rozliczeń podatkowych?
Z góry dziękuję za wszelkie uwagi.

Reply
AdamS 07-04-2013, 11:36

Pytanie:Otrzymałem zaległy czynsz+odsetki za najem. Czy do rubryki „przychód” w PIt-36 wpisuję całość tej kwoty ( z odsetkami) czy tylko ustaloną wcześniej kwotę czynszu?

Reply
kilpio 26-06-2013, 15:20

Jeśli składam zaległy pit 36 za 2011 na zasadzie czynnego żalu to w kolumnie Należna zaliczka wpisuję kwotę dochód razy 18% czy pozostawiam pustą (0). Jeśli wpiszę to czy wypełniam pola N.1 …

Pozdrawiam

Reply
ira 11-08-2013, 09:38

Czy nie mając pracy-na utrzymaniu konkumenta .mieszkanie na kredyt we frankach wynajmowane z powodu utraty pracy,podatek płacą rodzice , a czynsz konkument korzystniek dla mnie będzie rozliczenie ogólne,dotychczas ryczałtowe???Mieszkam za granicą, pozdrawiam

Reply
Wynajmistrz.pl 15-08-2013, 10:56

Zdaje sobie sprawę, że odpowiadam na pytania zadane dłuższy czas temu, ale być może przydadzą się innym czytelnikom.

Jacek:
To bardzo ogólne pytanie. Poczytaj np. ten artykuł:
http://www.wynajmistrz.pl/blog/2013/01/01/podatek-od-najmu-w-2013-ryczalt-czy-na-zasadach-ogolnych-miesiecznie-czy-kwartalnie/

Agnieszka:
Jeśli mieszkanie jest współwłasnością (nie małżeńską), każdy współwłaściciel ma obowiązek rozliczyć podatek. Każdy też może wybrać ryczałt.

Darek:
Polecam artykuł:
http://www.wynajmistrz.pl/blog/2013/04/25/podwojne-opodatkowanie-najem/

Meg:
Dla jednego mieszkania nie trzeba rejestrować dg. A granica tej konieczności to b. długi temat 
Wystarczy prowadzić ewidencję w XLS i w razie czego ją wydrukować.
Dla mieszkania spółdzielczego stawka to 2,5%
Uznawanie opłat dodatkowych za przychód i jednoczesne ich odliczanie zależy od zapisów w umowie i charakteru tych opłat.

Marek:
Wydaje mi się, że spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu nie podlega amortyzacji.

Gorski4b:
1. Rozliczanie całości przychodu z najmu przez jednego ze współmałżonków to oddzielna kwestia od wspólnego rozliczenia rocznego. Jeśli nie zadeklarujesz, że całość przychodu z najmu rozlicza jeden ze współmałżonków, to każdy z nich robi to oddzielnie, co nie wpływa na możliwość późniejszego wspólnego rozliczenia rocznego (wtedy każde z nich wpisuje najem w swój przychód w tym wspólnym zeznaniu).
2. PIT-2 składamy, jeśli chcemy, żeby pracodawca uwzględnił kwotę wolną od podatku przy obliczaniu naszych zaliczek na podatek. Zajrzyj tutaj: http://www.wynajmistrz.pl/blog/2013/07/12/kwota-wolna-od-podatku/
3. Każdy współwłaściciel powinien rozliczyć się z podatku, stosownie do swojego udziału w zysku. Dla małżonków istnieje wspomniane wyżej ułatwienie, ale syna ono nie obejmuje ;-)
Maja:
Każdy ze współwłaścicieli powinien rozliczać się z przychodu z najmu.
Barbara:
Zajrzyj tutaj:
http://www.wynajmistrz.pl/blog/2013/04/25/podwojne-opodatkowanie-najem/
Ula:
Wydaje mi się, że oświadczenie o wyborze ryczałtu nadal obowiązuje, ale na wszelki wypadek złożyłbym ponownie.
Maria:
Zaliczkę za sierpień wpłacasz do 20 września, ale wpisujesz ją w rubrykę dot. sierpnia.
Tr:
Przychody z najmu i podatek rozliczasz całościowo – dla wszystkich mieszkań sumarycznie. Nie robisz tego oddzielnie dla każdego z mieszkań.
MARGOT:
Co do kwoty wolnej od podatku, zajrzyj tutaj:
http://www.wynajmistrz.pl/blog/2013/07/12/kwota-wolna-od-podatku/
Kwestia ustalenia wartości początkowej: to temat bardzo rozległy, nie bardzo mogę opisać to w krótkim komentarzu.
Rozliczanie kredytów w walutach, zajrzyj tutaj:
http://www.wynajmistrz.pl/blog/2013/08/13/czy-odsetki-od-kredytu-sa-kosztem/
Rafal:
Jeśli nie wybrałeś ryczałtu, automatycznie wpadasz w zasady ogólne (nie ma obowiązku „zgłaszania” wynajmu!). Policz, jakie zaliczki powinieneś zapłacić, a potem ewentualnie ureguluj zaległości i złóż czynny żal.

Błażej:
Zajrzyj tutaj:
http://www.wynajmistrz.pl/blog/2013/04/25/podwojne-opodatkowanie-najem/
Smutu:
Ciekawa sytuacja 
Nie do końca dla mnie jasna – czy zgłosiliście rozliczenie całości przychodu przez jednego z małżonków i US przychylił się do tego? Jeśli tak, wtedy całość rozlicza małżonka.
1. Nie do końca wiem, dlaczego nie możesz zrobić rozliczenia wspólnego z małżonką (jeśli pytasz o rozliczenie roczne, bo rozliczanie podatku od najmu to inna sprawa).
2. Składa PIT-37 albo PIT36 razem z Tobą, tak?
3. Wg mnie możesz uwzględnić część kosztów stosowną do udziału w zyskach, przyjmuje się, że połowę
4. Jak wyżej

AdamS:
Wg mnie powinieneś uwzględnić całą kwotę otrzymaną od najemcy.
Kilpio:
Wg mnie w kolumnie Należna zaliczka wpisujesz kwoty należne, niekoniecznie wpłacone. A w czynnym żalu tłumaczysz się, dlaczego tych kwot nie wpłaciłeś. Choć US może mieć inne zdanie…
Ira:
Niestety, sytuacja, którą opisałaś, nie jest dla mnie jasna. Bardzo trudno coś sensownego odpowiedzieć :-(

Reply
Patryk 02-10-2013, 18:01

Witam serdecznie. Najemca opuścił mieszkanie bez uprzedzenia i za ostatni miesiąc nie miałem przychodu, więc poniosłem stratę. Co mam teraz zrobić z tą kwotą?
W normalnej sytłacji sprawa jest jasna. Przychodu mam 1500zł, kosztów 500zł, wieć od dochodu 1000zł płacę 180zł podatku. Ale, w tym przypadku mam -500zł dochodu (500zł straty), więc potatek wychodzi 0zł, ale co sie dzieje z tę stratą 500zł?

Reply
Wynajmistrz.pl 02-10-2013, 18:16

Przy rozliczaniu na zasadach ogólnych, dochód/stratę liczy się narastająco od początku roku. Podobnie wylicza się zaliczkę na podatek, z uwzględnieniem kwoty wolnej od podatku. „Strata” w danym miesiącu spowoduje zmniejszenie dochodu w całym roku – czyli nic się z nią szczególnego nie dzieje. „Przechodzi” na kolejny miesiąc.

Reply
Jolka 10-10-2013, 19:36

Witam.Mam kilka pytań względem wynajmu.
Mieszkanie kupiłam wraz z mężem 10.2012 za oszczędności typowo pod wynajem. Remont albo modernizacja (nie wiem co lepsze) trwały od 10.2013 do 12.2012 r. Mieszkanie od 12.2012 do 02.2013 stało puste bo szukaliśmy odpowiedniego lokatora. Wynajem nastąpił od 1.03.2013 r. i w marcu również zgłosiłam do urzędu fakt, że będę wynajmować mieszkanie na zasadach ogólnych i rozliczać sama bez męża. Teraz pytania:
1.Amortyzacja mieszkania 2,5% bo spółdzielcze, zamieszkałe wcześniej przez 60 miesięcy (amortyzacja obliczona: koszt zakupu mieszkania+notariusz i opłaty związane z przepisaniem).Jeśli rozliczam się sama czy odliczam pełną amortyzację ,czy może tylko 1/2 kwoty?
2.Co z fakturami za remont lub modernizację (kapitalny remont)tj. regipsy,gładz,panele,kaloryfery,
kafelki,umywalka,prysznic,krany,
drzwi,futryny,robocizna.Wszystko zrobione przed wynajmem.Gdzie to zaliczyć (rozliczyć jako ulepszenie środka trwałego),a może przepada?
3.Co z opłatami za czynsz ,prąd i ogłoszenia od 10.2012 do 02.2013 (Od 03.2013 płaci wszystko lokator). Można te opłaty jakoś rozliczyć?
4.Czy wywóz gruzu i odpadów w trakcie remontu też można gdzieś odliczyć?
5.Co z pobraną kaucją? Zaliczyć jako dochód?
A teraz druga sprawa.Ze strychu w bloku zrobiliśmy dwa mieszkania też pod wynajem. Potrzebny był projekt i pozwolenie na budowę i tu też mam kilka pytań:
1.Jak obliczyć wartość początkową mieszkań potrzebną do amortyzacji (dużo robiliśmy we własnym zakresie)?
2.Amortyzacja 1,5% bo mieszkania są całkiem nowe?
3.Co z prysznicem, wc, umywalką,kranami czy mogę odliczyć, a może wyposażenie lub ulepszenie środka trwałego?
4.Lokatorzy jeszcze przed podpisaniem umowy zażyczyli sobie zamontowanie lamp i karniszy, gdzie to odliczyć?
5.Czy prąd z podlicznika rozliczony przez zarządcę bloku na podstawie protokołu zużycia mogę zaliczyć do wartości początkowej mieszkań?
Strasznie dużo pytań ale będę wdzięczna za odpowiedzi , bo sama nie wiem co dobrze zrobić, żeby w razie kontroli urząd się nie doczepił.Z góry dziękuję.

Reply
Marta 04-12-2013, 21:03

Podatnik rozliczył swoje przychody ze stosunku pracy za rok 2011 i rok 2012 na PIT-37. Okazało się jednak, że miał jeszcze przychody z najmu, które w 2011 roku wyniosły 2000zł i w całym roku 2012 – 6000zł. Teraz chce skorygować te zeznania. Czy należy zmienić PIT-37 na PIT-36 i wykazać miesięczne zaliczki, które powinny być wpłacane? Czy może w korekcie PIT-37 ująć jako przychody z innych źródeł?

Reply
Magda 05-12-2013, 13:50

Witam,
Kupiliśmy mieszkanie w celu wynajmu. Na ten cel zaciągnęliśmy kredyt mieszkaniowy i pożyczkę w zakładzie pracy.
Co do odsetkowej części raty kredytowej, to jasne, że jest to KUP, odliczam od podatku (opodatkowanie na zasadach ogólnych), ale czy odsetki od pożyczki mieszkaniowej też mogę tak potraktować?
Czy ubezpieczenie (obowiązkowe w banku) też jest naszym kup?
I jeśli mieszkanie jest z rynku wtórnego ,to czy i jak mogę obliczać amortyzację?
Pozdrawiam i bardzo liczę na odpowiedź :)
Magda

Reply
Beti 08-12-2013, 22:56

Witam,
wynajmujemy z mężem mieszkanie od kilku lat i składamy co roku do urzędu oświadczenie, że wybieramy ryczałt od przychodów i podatek będzie rozliczać żona.
W grudniu się zorientowaliśmy, że przez przeoczenie nie złożyliśmy takiego oświadczenia w tym roku. Podatek nadal wpłacałam ja, ale skoro nie złożyliśmy oświadczenia w 2013 roku że podatek będzie wpłacać żona, to jak mąż powinien wpłacać zaliczki na zaległy podatek w 2013 roku:
1) ryczałtem?
2) czy na zasadach ogólnych ?
Pozdrawiam i proszę o odpowiedź.

Reply
pawel 14-01-2014, 20:40

Witam serdecznie. Jeśli w 2013 roku składałem oświadczenie dotyczące formy rozliczenia podatku (ryczałt), to w kolejnym 2014 r. ponownie muszę to zgłosić? Pozdrawiam.

Reply
basia 17-01-2014, 16:53

Niestety tak.Trzeba zdążyć przed 20 stycznia. Pozdrawiam.

Reply
Tomasz 08-03-2014, 02:29

Witam
w lutym zakonczyłem remont mieszkania, dokupiłem wyposażenie-koszt 26 tys zł.
W marcu mieszkanie zostało wynajete- 950zł/mies i od tej pory niemam kosztów.
w jaki sposób wyliczyć zaliczke do US uwzgledniając koszty remontu? ( skala podatk. 18%) czy moge wpisać remont w kazdy miesiac jak poniżej?

stycz przychod 0- koszty 2166zł (26tys zł/12mies)= -2166
luty przychod 0- koszty 2166zł (26tys zł/12mies)= -2166zł
marz przychod 950zł – koszty 2166zł (26tys zł/12mies)= -1216zł
………..
grudz. przychod 950-zł – koszty 2166zł (26tys zł/12mies)= -1216zł

w zwiazku ze kwota nieprzekracza kwoty wolnej od podatku (wyraźna strata) nie powstaje obowiązek wpłacania zaliczki do US. w rozliczeniu rocznym wykazuje strate

drugi sposob wyliczenia zaliczki do US
stycz przychod 0
luty -przychod 0- koszty 26 tys zł remont
marz przychod 950 zł
kwiec przychod 950
maj przychod 950
czerw przychod 950 ( kwota przewyższa kwote wolną od podatku),
708,51 zł x 18%-= 127,53zł – zaliczka do us.
lipiec przychod 950 x18%=171-zaliczka do us
…….. itd do grudnia
w rozliczeniu roczny wykazuje strate i powstanie nadpłata, ktora zostanie zwrocona, tak?
czy oba sosoby sa prawidłowe?

Czy moge wprowadzić mieszkanie do wart. środków trwałych w celach amortyzacji w dowolnym momencie np po 2 latach od zakupu?

Dziękuję
Pozdrawiam i Proszę o odpowiedź
Tomasz

Reply
Kayti 27-04-2014, 16:19

Cyt.:”Oznacza to, że stratę na wynajmie poniesioną w 2011 roku rozliczymy dopiero w zeznaniu za 2012 rok i kolejnych (minimalnie dwóch: 2012 i 2013 i maksymalnie pięciu: 2012-2016).”

Co to znaczy, że stratę rozliczamy w kolejnych minimalnie dwóch latach? Czy jeśli po stracie będę wynajmować jeszcze tylko przez rok, to nie będzie mi wolno tej straty z poprzedniego roku rozliczyć?

Reply
Tomek 29-10-2014, 01:56

Witam,
czy wynajem na zasadach ogólnych mogę deklarować na PIT 37 ? Czy wystarczy do zaliczek z tytułu zatrudnienia dodać te które będziemy płacili za wynajem i tak samo z przychdami, kosztami ?

Reply
TK 06-11-2014, 14:57

Witam,
Zaczęliśmy z żoną wynajmować mieszkanie z końcem października. Zamierzamy rozliczać się na zasadach ogólnych (mieszkanie na kredyt). Oboje z żoną pracujemy na etat i rozliczamy się razem i chciałbym żeby tak pozostało. Mam pytanie odnośnie „kwoty zmniejszającej podatek” wyczytałem że powinniśmy zgłosić obu pracodawcom ze osiągamy dochody z najmu (zatrudniając się wypełnialiśmy pit-2) a kwotę zmniejszającą (556,02 zł) powinniśmy rozliczać w ramach rozliczania się z wynajmowania mieszkania. Wolałbym nie informować pracodawcy o tym dochodzie – zwłaszcza pracodawcy żony.Czy dla urzędu ma znaczenie w którym momencie będzie uwzględniona ta „ulga” czy przez pracodawcę czy przez nas bezpośrednio?
Drugie pytanie dotyczy kosztów związanych z kupnem mieszkania: notariusz (umowa przedwstępna i właściwa) sąd 200zł oraz koszty poniesione po zakupie: wymiana drzwi wewnętrznych, farba. Czy te koszty mam doliczyć do kwoty za jaką kupiliśmy mieszkanie i odliczyć amortyzację (2,5%) czy w inny sposób? Czy do wartości amortyzacji mogę przyjąć koszt zakupu? jeśli tak to czy w następnych latach będę przyjmował tą samą wartość czyli koszt zakupu czy to się zmienia?
Z góry dzięki za odpowiedź.

Reply
Adam 14-05-2015, 14:40

Witam Serdecznie,
czy w przypadku najmu krótkoterminowego (wakacyjnego) można stosować przyspieszoną amortyzację mieszkania. Znalazłem na ten temat skrajne opinie,
dziękuję za odpowiedż
Pozdrawiam
Adam

Reply
AR 24-01-2016, 15:13

Witam!
Jestem na emeryturze pobieram emeryturę ,mam dochód z najmu,rozliczam się z żona.Pytanie brzmi kto ma uwzględnić kwotę wolną od podatku przy wyliczeniu i płaceniu zaliczek miesięcznych podatku,ZUS czy ja?
Rozliczam się Pit 36.
Pytanie2;
Chcę obniżyć dochód stosując amortyzację, wartość początkową ustalę metodą uproszczoną odpis amortyzacyjny 1,5%.Jak rozumieć indywidualne stawki amortyzacji (10%)? Wykonano ocieplenie.malowanie elewacji,nowe schody,wymieniono instalacje gazową i elektryczną,nowe okna,zaadoptowano pomieszczenia na łazienki.
AR

Reply
AGNIESZKA 27-07-2016, 15:55

Jestem współwłaścicielem mieszkania mam 1/3 własności czy mogę wynająć swoją część.1/3 część ma siostra i chce wynająć swoją. trzecia część jest zamknięta i zajęta przez trzecią siostrę .Jak mamy z siostrą wypełnić wniosek i który wariant rozliczenia wybrać jak nie będziemy ponosić kosztów nasz przychód będziemy mieli 200 zł za pokój .

Reply

Leave a Reply

Zapisz się na newsletter Wynajmistrz.pl!